Nyfiken fråga
Finns det någon här som har katter och/eller hundar och småfåglar?
Hur löser ni det? Jag är mest fundersam kring att ha lösflygande fåglar i närheten utav rovdjur, främst katter? Alltså, om det är möjligt? Eller har ni dem i olika rum?
Kan inte supermycket om fåglar men däggdjurs saliv ska väl vara giftigt för fåglar?
Edit:Såg att detta blev postat i fel forum, skulle egentligen vara i burfåglar men frågan törs väl ställas här också :)
- Redigerat 2022-02-23 13:33 av [Tismon2]
Jag hade mina fåglar lösa i badrummet på dagtid, där de flög omkring och kunde sitta så högt så katterna inte nådde dem även om de inte brydde sig. Ibland flög de i hela lägenheten och då var det livat, då de flög in i olika rum och satt och ropade på varandra.
Mina katter lärde sig av varandra att inte röra fåglarna.
Har haft katter som talat om för mig när någon fågel flugit fel i lägenheten och ramlat ner bakom något och inte kommit upp.
Även en katt som vaktade en fågel mot de andra katterna en gång.
Mina katter är/var innekatter, däremot när de satt i fönstren och tittade på utefåglarna var det ett jäkla liv på dem, de jamade, ropade, slog med tassarna på fönstret mm.
Så de visste skillnaden på fåglarna, inne var det familjemedlemmar och ute var det "stekar".
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!