Undulater iFokus

Undulater

Etiketter: beteenden-hälsa-skötselmobbningaggressivitetdominans
Läst 291 ggr
Sarho
0

Kan en undulat mobbas ihjäl?

Hej!
Nu kommer ett ganska långt inlägg om mina undulatproblem.

I förrgår dog Putte. Han var ny bur"kompis" till Ulla (eller möjligen Olle, inte helt klarlagt) och ersättare till Nisse - som dog i december.. Jag känner att jag vill försöka förstå vad som hände och hur jag ska gå vidare, och hoppas att någon här kan hjälpa mig.

I början av december 2020 köpte jag alltså två unga undulater i en djuraffär (jag vet att många rekommenderar privata uppfödare, men det finns ingen i närheten och det känns som en ganska sympatisk affär). Vet inte exakt hur gamla undulaterna var när jag fick dem, men de sa att de var mellan 4-6 månader, vill jag minnas. Jag har en stor bur i köket där det är ganska mycket liv och rörelse. De har en UV-lampa som är tänd 12 timmar, badkar (som de aldrig använder) får frö ur handen och pellets (Nutribird - som de inte gillar något vidare). Blåbärsris har de alltid och det tycker det om, gurka, sallad, äpple och liknande finns också alltid men det är de inte så förtjusta i. Leksaker förstås, och så har de fått flyga fritt i mitt arbetsrum var och varannan dag. De har inte varit supertama, men kommer och äter ur handen - för att de är hungriga förstås. Jag har ägnat mig ganska mycket åt dem och framförallt gjorde jag det i början för att få dem handtama.

Nisse, den första som dog, var nog inte frisk från början. Han började sitta och kura ihop sig efter några dagar bara, och åt mindre och mindre. Det var som att han inte kunde öppna näbben, kloaken var smutsig också. Jag försökte tvätta honom försiktigt som jag läst att man ska göra, men han blev inte bättre. Han blev förstås väldigt stressad när jag skulle fånga honom. De tog tillbaka honom till djuraffären och lät en veterinär titta på honom (jag hoppas det var sant) men kunde inte se något direkt. Han dog efter någon dag och jag fick en ny undulat, Putte.

Jag valde att ta en så ung undulat som möjligt för jag tänkte att han lättare skulle bli tam då, men när han kom hem till Ulla/Olle var hen mycket sur och vände ryggen till Putte. Så småningom blev de lite mer sams men jag tolkade det som att Putte försökte vara så liten/underdånig som möjligt inför Ulla, tiggde mat och betedde sig mycket som en unge (som jag uppfattade det, jag är inte expert!). De höll på mycket med näbbarna och jag tänkte att Ulla matade honom men jag vet inte. Ulla har hela tiden varit mycket dominant mot Putte, bestämt när/om han fick äta, gett honom tjuvnyp och jagat honom runt i buren. Ibland besteg hen Putte, vilket jag också tolkar som en dominanshandling.

Jag tänkte att dessa beteenden skulle gå över, men så blev det inte. När jag matade dem fick de alltid sitta i varsin hand och äta men Ulla ville alltid störa Putte och hoppade från hand till hand för att jaga bort honom. Han fick aldrig börja äta först, utan måste vänta tills Ulla hoppade till en hand, då satte han sig också. Jag försökte läsa om dessa beteenden, men tyckte inte att det var så farligt att jag skulle behöva dela på dem, när jag jämförde med det jag läste. Ulla bet t ex inte Putte i benen eller ryckte fjädrar från honom, men ofta fick han sitta i ett hörn och hon satt och vaktade på honom.

På slutet märkte jag att han blivit mycket lättare och i förrgår morse satt han på burgolvet och liksom ryckte med huvudet. Jag kunde ta upp honom (hade inte gått om han varit frisk) och såg att han var smutsig i kloaken, så jag rengjorde. Höll honom i handen länge, satt med honom, han försökte flaxa lite, men efter någon timme dog han.

Nu funderar jag på om han helt enkelt svalt ihjäl!? Det jag tolkade som att Ulla matade honom, kanske var tvärtom? Kan det vara så att hon "stal" mat från honom? Går det ens? Borde jag ha valt en undulat som var mer i Ullas ålder för att de skulle ha varit mer jämspelta? Jag tänkte mig att det var större risk för bråk med två jämngamla undulater som skulle "göra upp" om rangordningen. Eller var Putte precis som Nisse svag från början? Jag vet ju att djur i det vilda ofta håller sig ifrån de som är svaga. Putte hade t ex ganska långa klor och jag har för mig att jag har hört någonstans att det kan vara ett tecken på sjukdom/svaghet. Jag tyckte också att hans avföring var lös, iaf jämfört med Ullas.

Möjligen hade Putte kvalster på näbben, inte så mycket dock, men det dör de ju inte av (kanske Ulla också har det, jag ska googla mer om just detta).

Jag förstår ju att det är svårt för någon som läser detta att säga varför Putte dog, men jag ville ge en ganska tydlig bakgrundsbild för att kunna få hjälp framåt. Vad ska jag göra nu? Ska jag köpa en ny undulat? Tänk om samma sak händer igen? Ska jag köpa en äldre i så fall? Blir den tam då? (det är så svårt att få dem tama!!) Eller ska Ulla vara ensam, ifall hon är en "mobbare"? Eller ska jag köpa två nya undulater så de blir en liten flock? Då kanske Ulla blir ensam istället? Jag vill ju gärna att de ska vara tama också, och ju fler de är, desto mindre kommer de väl att bry sig om mig.

Just nu sitter Ulla och småpratar i buren och verkar inte särskilt deppig. Men det är ju svårt att tolka.

När jag var liten hade jag en undulat som var jättetam och jag minns inte att det någonsin var problem med honom. Han var lös mycket och satt på min axel mest hela tiden. Detta var ju på den tiden då man fick ha dem ensamma, och jag förstår naturligtvis att han tydde sig till mig i brist på en undulatkompis..

Så, om någon orkat ta sig igenom hela detta inlägg skulle jag vara tacksam för lite respons och kunskap som kan hjälpa mig framåt. Vad ska jag göra nu??

Tack på förhand!

Sarho
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här är ett par bilder på Ulla.

MontEverest
0

Hej,
Tråkigt att dina undulater dött. Har du bild på de två tidigare undulaterna ( närbild) , var det verkligen 2 hanar? Tycker Ulla ser ut som en hane, men om du har en närmre bild på näbben vore bra.
Hur gammal är Ulla nu?
Hur gammla var de ungefär som dog?
Ofta blir fåglar sjuka när de blir stressade vid tex en flytt eller miljö ombyte , då kan en sjukdom blomma upp. Svårt att säga vad just de två dog av… men visst kan undulater vara elaka mot varann… men oftast brukar de gå ihop,,dock inte för många honor. Beror ju på hur stort man har oxå.
Skulle nog kolla upp Ulla hos veterinären innan du skaffar fler. Och när du införskaffar en ny undulat så försöka hålla ngn sorts karantän ett tag.
Skulle dock inte skaffa 2 till, hellre 3 st eller endast 1, jämna antal fåglar är bättre så ingen blir utanför.
Har haft undulater och faktiskt aldrig varit med om en hon undulat som sätter sig på en annan fågels rygg. Dock kan en hona bråka o ligga mage mot mage klor mot klor på burbotten om det gått så långt.
Vill även säga att det går att ha en grupp undulater som är tama. Jag har haft 6-7 stycken o alla har varit tama oavsett om de är flera. Så det gäller att de litar på en. Så varje ny fågel får man ägna masa tid åt ( passa på när den är i karantän) o träna o träna.

Sarho
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#2: Tack snälla för ditt vänliga svar! Jag har känt mig så dum och varit rädd att någon skulle skriva något elakt…!

Nej jag tror också Ulla är en hane, den var ju ung när jag köpte den och på djuraffären trodde de att det var en hona, men var inte säkra. Jag har också sett att näbben är blå men har förstått det som att det kan skifta lite medan de blir äldre men nu har ju det blå stabiliserats. Ulla borde vara 7-9 månader nu. Hen är jättepigg, flyger runt i rummet, äter, kvittrar och ser frisk ut.

Den första som dog (Nisse) hade jag haft bara några dagar, så han var 4-6 månader enligt djuraffären. Den andra (Putte) fick jag direkt då och hen dog för någon dag sedan så den borde ju ha varit 7-9 månader.
Jag har faktiskt hunnit skaffa en ny undulat, en ettårig hona. "Ulla" verkade så nedstämd.. Den nya (Sally) sitter i en egen bur så länge, är engelsk. Jag tänker att det är bättre än en unge i nuläget. Hur länge bör hon vara i karantän?

Tack igen för ditt svar, jag var på väg att ta ner inlägget..!

Den första bilden är på Ulla och Nisse, den andra på Ulla och Putte och den tredje på Sally. Den sista är på Ulla och Sally när de bekantar sig lite med varandra (var meningen att det skulle bli en film, men det funkade visst inte..)

• Redigerat 2021-04-08 09:18 av Sarho
Sarho
0

Närbild på Ulla

MontEverest
0

Fina fåglar! Putte o Nisse ser nog ut som honor, dock ser jag inte jätte tydligt men tror det är det i alla fall. Ulla är jag fortfarande osäker på ser inte riktigt..men är det blåa rätt starkt eller har Ulla vitt runt näsborrarna? Honor har vitt runt och ljusblått , så de kan oxå ha blå färg.

Roligt med en ny fågel! De Engelska är oftast lugnare än de australiska. Ser på bilden att de redan setts genom gallret så kanske e onödigt med karantän då..

Ja dessvärre har jag oxå märkt ett mycket hårdare klimat på många djursidor… väldigt tråkigt.
Sen att det inte är så mycket aktivitet på i fokus fågel sidor så kan ta rätt lång tid innan man får ett svar här faktiskt har jag märkt. Tror många är mer på Facebook. Men tycker denna sida är väldigt bra.

Sarho
0

#5: Tack!
Det är jättesvårt att se, hen sitter inte stilla i många sekunder… Tiden får väl utvisa!
Sally är väldigt skygg, men har ätit lite hirskolv när jag bjudit iaf.
Ja jag tycker den här sidan verkar bra. Är lite trött på Facebook..
Vi får se hur det går, om den här också dör, får jag nog fågelförbud av Jordbruksverket…
Ha en fin vår, vi kanske hörs igen! :)

MontEverest
0

Tänkte bara tipsa om oxå att ha flera mat o vatten skålar i buren om du inte redan har det. Så kan de alltid gå till en annan skål om det blir bråk om samma.
En annan sak om du misstänker kvalster så kan de smitta. Har haft en undulat som fick behandling för kvalster. ( hade köpt en ny unge och när jag kom hem började jag så småningom märka att den hade kvalster, syntes inget i början. Den kliade sig o verkade irriterad på sina fötter o rengjorde o bet i de. Sen började det synas på näbben oxå så tog henne till veterinären o där fick vi medicin.. man måste rengöra buren ordentligt då oxå i samband med medicinen. Slängde allt av trä o sånt som inte gick o få helt rent. Så kolla upp det.

Sarho
0

Ok, ja absolut, det ska jag kolla. "Ulla" kliar sig inte alls och benen ser fina ut, så jag tror egentligen inte att det är något fel, men jag håller förstås ögonen öppna. Har beställt vitamin att ha i vattnet.

Ja jag har flera olika mat- och vattenskålar. Nu har Sally självmant klättrat in i den stora buren och de verkar väldigt harmoniska tillsammans. Sally har nog varit i en för liten bur förut, hon verkar lite ovan vid att flyga, men det ska hon få lära sig!

Det ska nog bli bra det här :)

MontEverest
1

😊 så bra! Jätte fin bild på de små. Vackra färger. Allt går nog bra.