Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 287 ggr
Pippineo
0

Undulaten biter hårt

Hej!
Jag har två unga halvengelska undulater. Hanen kom först och blev jättetam och mysig.
Honan har jag haft i ett par veckor nu och hon är handtam och sätter sig även på mitt huvud och axel ibland - men bara om hanen är hos mig. Hon ser mig nog alltså bara som en sittplats för att vara nära hanen. Nu till problemet: varje gång hon sitter på mitt finger/hand börjar hon strax bita mig. Inte frenetiskt som de brukar göra när de är aggressiva utan mer som om hon undersöker mig eller som hon gnager på en gren. Men hon biter för hårt och det gör ont. Kan det vara en handling av svartsjuka/aggressivitet eller är det bara undersökande - vad tror ni? Kan man på något sätt lära henne att det inte är ok? Vill ju inte mista förtroendet eftersom det är viktigt att hon är fingertam eftersom de flyger lösa mycket och jag måste kunna sätta in dem i buren när jag vill. Kan man ”uppfostra” en undulat?

Har nu: 4 stycken Gouldsamadiner.
Har haft: undulater, nymfparakiter, kilstjärtsparakit, kanariefåglar, skrattduvor, zebrafinkar och fjärilsfinkar.