Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 483 ggr
June_Tuesday
0

hjälp med flytt.

Hejsan på er. Skapade användare här då jag kände att min egna erfarenhet inte är tillräcklig eller jag känner mig tveksam. Det är så att jag inom 4 månader ska flytta och självklart ska mina papegojor följa med mig. Sedan länge tillbaka tappade jag intresset av att ha undulater och har idag större fåglar så som jakos. Men jag har en undulat kvar. Och innan det kniper i magen att läsa jag har en ensam så fortsätt läsa snälla :) Mitt problem är dock att min undulat är 16 år nu, snart 17, och jag är orolig över att han inte skulle överleva flytten. Jag tänker mest på hans stackars hjärta. Anledningen till varför han är ensam beror på att hans kompis dog för något år sen och egentligen de senaste 3 åren har han mest velat spendera själv. Han är fortfarande väldigt duktig på att flyga och en bra dag gånger han gärna med dom större fåglarna runt i huset. Han spenderar lite tid med min ena kakadua, men inte så långa stunder. Han vill mest sitta i buren på sin pinne. (han har alltid haft tillgång att flyga fritt i hela huset). Vad jag tänker, och vill ha hjälp med, är hur man bäst transporter honom. Det är ca 30 minuter mellan mitt nuvarande hus till det nya. Och jag funderar på att flytta honom under natten så han slipper se saker omkring sig och få panik över det. Men samtidigt kanske han får lika mycket panik av det. Hur skulle ni transportera en så pass gammal undulat? Han är inte så specielt tam längre, han vill helst vara ifred och välja själv när han orkar umgås med någon.

JohannaN
0

Hej,

Mitt tips är att sätta honom i en mindre transportbur så han inte kan skada sig, jag skulle ha halva buren täkt med en handduk eller liknande och halva så han kan välja att kunna se ut. Tror inte att hans hjärta skulle lägga av för detta, se också till att ha honom så det inte guppar och hoppar för mycket🙂

När ni väl är framme, låt honom vänja sig långsamt och ha kvar honom i buren en liten stund innan ni låter honom få bekanta sig med sitt nya hem. Ingen dålig ålder på en undulat. Då är han väl omhändertagen och fått det han behöver för att må bra genom livet🤗

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

June_Tuesday
0

Hejsan JohannaN.

Tack för ditt svar. Det var ett tag sen vi sist flyttade så han var mycket yngre på den tiden. Lättare att flytta dom större fåglarna som är vana vid att åka bil.

det flesta mina undulater har nått en ganska hög ålder. Hans kompis dog när han var 13.

Fenix (undulaten vi pratar om) är dock den som kämpat på längst. Men det märks att han börjar bli gammal. Troligen förlorar han förmågan att flyga innan allt annat ger upp. Han flyger mindre och mindre, men vid hans ålder så är det nog naturligt att inte orka lika mycket som tex hans kompis kakaduan. Jag har dock vattnet till samtliga fåglar inne i buren så dom får klättra lite och maten ovanpå buren så dom får flyga. Tror det delvis är därför Fenix levt så länge, han har aldrig dragit på sig någon fetma för han rört sig så mycket i hans yngre dagar och tvingas till det fortfarande.