Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 736 ggr
Chinesecrestedlover
0

Undulater - bra antal?

Hej!

Jag har länge funderat på att skaffa undulater och funderar fortfarande 😉 Jag skulle helst inte vilja ha så många (vill kunna få en bra "personlig kontakt" med alla osv.)…men vad är egentligen det "bästa" antalet ur undulaternas synvinkel? I naturen lever de ju i galet stora flockar (på tusentals individer) så är det elakt att bara exempelvis ha två stycken? Är fyra bättre? Skulle föredra att endast ha hanar (vad jag förstår så blir de ofta tamare och så är det positivt att slippa oroa sig för ägg/ungar eftersom jag inte vill avla). Spelar val av kön någon roll för vilket antal som är lämpligt? 

Mvh/Chinesecrestedlover

MontEverest
0

Jag har undulater, just nu 8 stycken. Har haft allt från en ensam upp till ca 8 tillsammans. Hade ensam när man inte visste bättre dvs som tonåring.. nu skulle jag tycka så synd om en ensam så det skulle inte gå att ha dåligt samvete för dygnet runt. Tänkte först endast haft 2 från början men eftersom jag ville ha en hona o hane o det inte blev så , så fyllde jag på allt eftersom för att få jämna par. Dock har jag inga jämna par nu utan av de 8 är 2 honor o resten hanar. Tror jag haft som mest 2 honor ihop oftast är det honorna som kan ha svårt att gå ihop speciellt när de häckar. Dock blir det inga ungar om du inte har någon holk. Och ägg blir det oftast inte heller utan holk i alla fall aldrig hos mig. Tycker oxå hanar är mycket roligare än honor, har mest haft lugna honor som knappt säger ett ljud de kan gapa någon gång ibland men sällan. Hanarna pratar mest hela tiden! Så tänk på det. Fast dock har jag även haft tama honor, fast tycker ändå hanarna vill umgås mer med mig än de 2 honor jag har. Fast så gott som alla mina är ändå så pass tama att de kan komma spontant till mig utan att muta med mat utan de vill bara ha sällskapet. Sen varierar det från fågel vad de gillar .. vissa vill sitta på axeln eller leka med händerna. Vissa vill endast bli kliade osv. Men tycker inte tangenten försvinner för att de är fler och alltid roligt att någon vill vara med när någon annan kanske inte vill just då. Så bättre att ha fler o välja på att umgås med. När jag haft endast 2 så är det inte så mkt liv i buren , så det är lite tråkigare tycker jag då som gillar aktiva fåglar. Och engelsk undulat har jag haft 2 ggr och de är alldeles för lugna för min smak.

MontEverest
0

Men har du utrymme så vill väl säkert undulaten ha det som i det vilda med flera i flocken antar jag, men tycker att 4 - 6 har egentligen varit lagom för mig. 8 är lite för mycket egentligen. Men det som ändå är viktigast är att inte ha ojämnt antal fåglar då blir oftast en utanför.

JohannaN
0

4-6 stycken säger jag också är en bra siffra🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Chinesecrestedlover
0

#1 #2 #3 Tack för svar. 

Ok, då har jag lite att fundera på då 🤔 vill ju naturligtvis ge det bästa livet för de djur jag skaffar…men frågan är ju då om jag verkligen ska skaffa undulater. 

Så pass många har ju inte riktigt varit vad jag funderat kring innan… så måste fundera ett varv till om det verkligen är rätt art för mig. 

Alltid gillat undulater, otroligt söta och personliga…men är ärligt talat lite orolig för ljudnivån om jag skaffar en hel drös, haha. Jag har visserligen två papegojor redan men de låter ju inte konstant, de skriker en stund ibland och visslar/pratar lite då och nu…men undulater är ju på en annan nivå av "tjatter". 

Ibland har jag funderat på att skaffa 4 stycken för att det blir lite mer "flock" än par …men oftast har jag tänkt mig 2 stycken bara. Om det inte är snällt mot undulaterna med så få, så kanske det helt enkelt inte är meningen att jag ska ha undulater. 

Visserligen låter som sagt mina gojor rejält vissa stunder, vilket kanske kan höras av någon granne (ingen har sagt något så jag vet inte) men det är inte så långa stunder som de skriker och bör därför inte vara så störande.  

Hur är det med undulater, kan de höras in till grannarna (har inte så lyhört, tack och lov)? Om man har många som "snackar" konstant, så kanske det kan bli ett störningsmoment (inte så bra för grannsämjan)? 

Det är delvis för ljudnivån ("snacka-konstant-nivån") som jag har funderat mest kring ett par undulater och max antal jag kan tänka mig är nog 4 stycken. Hur stor skillnad är det mellan 2 och 4 stycken i det avseendet? 

Sen som sagt så vill jag få en riktig relation med undulaterna, vill att de ska bli tama och inte bara "hänga med varandra" om det "makes sense". Jag vill känna att jag har tid och möjlighet att lära känna alla ordentligt osv. Det känns lite tveksamt med femtielva individer som flaxar runt skallen liksom…eller? Jag vill ha tamfåglar inte bara voljärfåglar…vet inte om ni förstår vad jag försöker få fram men…vad jag menar är att jag inte vill ha ett gäng "vilda fåglar" hemma bara. 

Sen förutom detta så vill jag känna att jag kan erbjuda mina fåglar (och andra djur såklart) goda levnadsförhållanden i form av ex. buryta och "fri-flyg-utrymme" och ju färre undulater desto mer yta får de ju…men undulater kanske helt enkelt inte passar mig (i alla fall som jag bor nu). 

Jag bor ju tyvärr inte megastort…och de kommer inte kunna flyga fritt ihop med mina gojor (mina gojor skulle antagligen göra slarvsylta av undulaterna då, inte en art som direkt är känd för att acceptera andra arter). 

…kanske får jag lägga undulatdrömmarna på hyllan…precis som illerdrömmarna (inte en kanonidé med alla mina smådjur osv.), minigrisdrömmarna (passar mindre bra i lägenhet, visserligen med uteplats men ändå) och kattdrömmarna (återigen…smådjur…)…man kan ju tyvärr inte skaffa allt man önskar. 

Får fundera ett varv till helt enkelt. 

Tack för all hjälp (som vanligt)!

MontEverest
0

#4 Ja undulater är hittills min favorit tam fågel att ha hemma. Behändig storlek och blir ofta väldigt tama, aktiva fåglar( förutom de engelska) vad jag märkt i alla fall. För lugna fåglar gillar jag inte… undulater är oftast pigga på det mesta dock ej mitt på dagen då de ej brukar vilja komma ut ur buren( då vill de vila)de är dessvärre morgon pigga o pratar när solen går upp oavsett om man täcker över buren eller ej. Är det soligt o de ser några sol strimmor Av ljus så börjar de prata eller om de hör dig när man är i det rummet o gör nått. Så de kan börja prata redan vid 4 på morgonen de pratar en stund men sen tystnar de efter ett tag. De går o lägger sig när det blir mörkt ute eller i rummet. Men kan börja prata direkt om du tänder lampan i det rummet på kvällen, så oftast om man vill att de ska sova på kvällen är det svårt att vara i samma rum eller ha lampan tänd ( även om de är övertäckta). Det blir mer ljud om du ska ha 4 hanar , men om du har 2 honor o 2 hanar kankse för honorna pratar typ aldrig de kan i o för sig skrika rätt högt då o då men ändå väldigt sällan. Man kan tro att de är stumma, man blir nästan förvånad om de får ut sig nått ljud alls. Dock använder de flitigt det arga ljudet, de är bestämda mot de andra fåglarna o är oftast de som bestämmer i buren. 2 honor kan det vara tjafs mellan men oftast går det bra om det ej finns holkar i närheten. Några ur min familj stör sig på undulat tjatter när de hälsar på en, men jag störs inte så mycket om det inte är så att jag har migrän eller vill höra tvn. Men som sagt så har jag lite många just nu i o med att några fick ungar och jag tänkte ha kvar de efter att några av mina äldre undulater dött. Så hälften är yngre o hälften äldre. De yngre far ju runt överallt medans de äldre är rätt lugna. Man lär sig hur varje undulat är. Jag vill inte heller ha otama voljär fåglar o har aldrig haft det heller. Jag arbetar alltid med att få de tama och så. Så ser inget problem med tamhet o antal. Alla mina kan komma på handen om jag säger till de. Några sitter på Axel osv. Några vill bli kliade , alla är helt olika i sina personligheter verkligen. Dock har jag alltid velat ha större papegoja oxå men sen har det alltid fallit tillbaka på att undulater har så många bra egenskaper ändå så jag inte kan släppa de. Nej tror inte du kan ha undulater o större flygande tillsammans även om jag tror undulaterna säkert kommer undan de flyger väldigt bra, men riskfyllt ändå. Det är om du släpper ut de olika tider. Ljudnivå mellan 2 o 4 är väl ändå en del eftersom jag tycker 2 oftast är väldigt tysta o lugna. Men beror på om du har honor eller hanar. Fast för många honor lär man nog höra deras tjafs. Om du vill ha tama rekommenderar jag att köpa antingen redan tam vuxen eller ungar som inte är för gamla. I alla fall från början. Sen när man adderar kan man i princip köp äldre otama eller äldre ungar för de lär sig att bli tama av den som du redan har tam där hemmA.

Chinesecrestedlover
0

#5 Tror du missförstod mig lite. Jag är helt bombsäker på att de inte kan flyga fritt ihop med mina gojor och skulle aldrig testa ens. 

Mina gojor tillhör en art (vitbukar) som (oftast i alla fall) kommer bra överens med sin art, men oftast inte med någon annan art. De är snabba och smidiga och skulle med största sannolikhet direkt attackera undulaterna. De må vara små gojor men de har attityd som räcker för en ara typ. 😂

Vad jag menade var att p.g.a. att de inte kan flyga fritt tillsammans, så blir ju det utrymme de har att flyga på inte gigantiskt (jag bor ju liksom i en tvåa, inte ett slott) och därför menar jag att det kanske inte är så lämpligt att ha en stor flock undulater. 

Ju färre undulater desto mer utrymme får de ju att flyga på. Vill ju liksom att de ska kunna "sträcka ut" ordentligt. Det är bland annat därför som jag vill ha få, då får de ju så mycket utrymme som möjligt trots att jag inte bor stort. 

Angående att släppa ut olika tider så…ser jag helst att de kan vara ute samtidigt (men alltså inte i samma utrymme) eftersom det annars skulle bli väldigt kort tid undulaterna får vara ute, vilket inte är vad jag vill. Jag vill att de ska få vara ute och flyga större delen av dagen (som de större gojorna).

MontEverest
0

Ja jag missförstod dig, men du kan ju även bara ha 2, det hade jag i början och tycker ändå undulater är enkla o lättsamma i sitt humör och jag märkte inte att de mådde dåligt på nått sätt att vara två. De var glada o så…bara att de kan vara ännu gladare när de är fler( dock inte alltid beror helt på vilka personligheter de blir , vissa bråkar mer än andra. Men 2 går ändå. Om de får vara ute mycket och ha olika aktiviteter så.

Chinesecrestedlover
0

#7 Sett bilder/videos på en undulat tillsammans med en vitbuk…fattar inte hur man vågar riskera det😮. Så otroligt lätt att det går fel…och då är det ju den lilla undulaten som får betala priset. Näe, här kommer de i så fall hållas åtskilda som sagt. 

Min ena goja attackerade enligt uppgift tidigare ägarens Amazon…så han tvekar ju uppenbarligen inte, innan han ger sig på någon som är betydligt större. Jag vill inte se vad han skulle kunna göra med en mindre fågel än han själv. Vitbukar har som sagt attityd❤️, haha. 

Ja…men det är ju just det…att de antagligen är gladare ju fler de är, som gör att jag liksom blev fundersam på hur många som egentligen var ett bra antal. Jag vill ju såklart att mina undulater (om jag skaffar några) ska ha det så bra som möjligt. 

Om det innebär att jag måste skaffa fler än jag tänkt från början, ja då är det ju så. Vad jag "vill/önskar/tänkt innan" får ju liksom inte gå före vad som är bäst ur undulaternas synvinkel.  Djurens välmående går självklart alltid först.

MontEverest
0

Ja man kan aldrig lita på att ha större ihop med mindre fåglar. Dock verkar nymfer gå ihop med undulat. Men när jag hade Rosella så gick det inte att flyga ihop. Rosellan ville attackera undulaterna. Ja man vill ju att djuren man skaffar ska må så bra som möjligt.

Chinesecrestedlover
0

#9 Näe precis…och inte kan man lita på små fåglar med "storhetsvansinne" heller, haha😉.

MontEverest
0

Nä precis haha 😂