När kan man släppa ut dom
Hej! Jag har precis skaffat två undulater o har haft dom i ungefär 2 veckor. Men jag vet inte riktigt när ja kan släppa ut dom i mitt rum,dom är inte handtama än och där med är jag lite rädd att släppa ut dom, för vet inte om dom kan komma in själv eller hur lång tid de kommer ta. Borde jag vänta tills dom är handtama eller borde jag bara chansa mvh en ny undulat ägare
Har du tränat de dessa 2 veckor för att få de hand vana?? Jag brukar alltid träna mina nya undulater flera ggr per dag genom att försiktigt ha handen i närheten av buren och successivt ha den närmare under de första dagarna- veckan. Oftast blir mina tama inom ca 2 veckor. men e olika från undulat så klart. Den som tog längst var en ensam undulat 6 hela månader. Men nu borde de känna igen sin bur efter 2 veckor så du skulle kunna testa att ha den öppen o se om de själva kommer ut. Och gör de det brukar de oftast hitta tillbaka till sin bur när de vill sova eller äta. Så den dagen du släpper ut de se till att ha gott om tid och bara vara hemma för det kan ta hela dagen innan de går in igen om man inte fångar de, men då kan de bli ännu räddare för dig. Dock om du fångar de i mörker så verkar de inte veta att det är en själv som tar de. Men värsta du kan göra är att jaga runt efter de, då är det svårt att få de att lita på dig sen. Är det vuxna eller ungar??
Tack för svar! Dom är runt 14-15 veckor sa dom i butiken men vet inte helt den ena är mycket mer aktiv och mer framåt o har börjat smått att ta handen i buren men dom är väldigt försiktiga av sig och de står olika över allt vad jag ska göra så vet int helt, hade gärna varit glad om jag fick lite tips hur ja ska hand träna dom! men så ja borde kunna släppa ut dom eller vad tycker du @montEverest ?
Ja , jag skulle släppt ut de, för om de tar jätte lång tid på sig att bli tama så kan de ju ändå inte sitta instängda i flera månader tills de är tama, vissa kanske inte ens blir handtama men de brukar ofta gå in o ut ur buren själva. Ge inget vatten eller mat utanför buren i början, för då går de in o äter o dricker. Du kan ju prova att öppna bur dörren o bara vara där i rummet med de, tills slut kanske de upptäcker dörren kankse sätta fast en hirskolv i lite utanför dörren då de måste sträcka sig utanför eller sitta i öppningen . Sen får du se hur de beter sig. Oftast hamnar de på gardinstången och kan oftast sitta där ett antal timmar.
Dra för gardinerna så de inte kraschar in i fönstret.