Olika typer av undulater
Hej, jag undrar hur det funkar med undulater och raser. Vad är skillnaden på amerikansk och australiensk? Är det samma art? Vad händer om en australiensj och en amerikansk får bebisar? Går det? Finns det flera olika än just dessa två? Mvh
Engelska undulater ser jag finns också. Vad är det?
Det finns bara en ras av undulater, Melopsittacus undulatus. Australisk, amerikansk eller engelsk är alla samma ras men bara olika stora. Den engelska är störst i storlek, den amerikanska mellan och australiska är den minsta. Ibland kallar en del den australiska för färgundulater vilket är felaktigt då engelska och amerikanska finns i exakt samma färgkombinationer. En av många färgkombinationer är tex regnbågsundulater. Den engelska undulaten har fått ett lugnare temperament pga avel, som av en del beskrivs som avtrubbade och ”lite dumma i huvudet”. Det går att korsa de olika storlekarna med varandra. Om man gör det några generationer så kommer alla kommande undulater återfå sin naturliga storlek, som är den australiska. De vilda australiska undulaterna i Australien lär vara något mindre än den australiska tamundulaten vi har i bur.
Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.
#2 Inte för att vara sån 😉 men det heter art inte ras.
#3 Helt riktigt, det heter art och inte ras. Jag fick en tillfällig (?) sinnesförvirring. 😃
Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.
#4 Lätt hänt😃
Dom funkar utmärkt ihop! Det som skiljer dom åt är oftast temperament, livslängden och storleken. Det går att para dom. Jag har haft australienska undulater, halvengelska undulater(50% australienska), och nu har jag engelska undulater. Jag tycker inte det är någon större skillnad i temperamentet, enligt mig handlar det om undulatens personlighet. Men jag tycker personligen mycket bättre om den engelska undulaten då dom är så stora och fina och lättare att tämja, enligt mig.
#0: Hej. Jag har 2 st engelska undulater o dom är lugnare än dom australiska. Den engelska undulaten blir lätt stressad om man har australiska undulater i samma bur. Jag rekommenderar att man samma sort i buren.
Gunilla