Undulater iFokus

Undulater

Etikett: häckning
Läst 1113 ggr
MikeThePike
0

Para halvsyskon? Vad gör jag med äggen?

Hej! Jag har försökt hitta information om detta men är svårt att hitta något konkret!

Jag har två undulater som är halvsyskon. De delar en mor. 

Dom har delat bur i 18 månader nu och har märkt det senaste att honan verkar leta efter någonstans att lägga ägg (Har ingen holk, utan hon gräver i botten vid hörnen av buren). Om hon nu gör detta eller ej vet jag inte. Men min fråga är vad jag borde göra om dom lägger ägg?  Är det alldeles för nära besläktade för uppfödning (rakt av känns det för nära men jag vet ju inte hur det är med undulater) så att jag ska försöka ta bort äggen (och hur gör jag det på bästa sätt?), eller går det bra att dom har barn för i så fall skulle jag klart låta dom ha dom. 

Alla tips är välkommna <3 

PS: På vissa amerikanska forum verkar det som om det är ganska vanligt att låta halv syskon para sig. Men vet ej hur det ser ut här i Sverige och så!

Twix*
0

Det tacksamma med undulater är ju att de lägger ägg och äggen klan du ta bort för att hindra inavlade ungar. Det är ju trots allt inte föräldradjuren som lider av evt konsekvenser av inavel utan avkomman.

"när det gäller inavel är det inte alls bra, genom att inavla kommer det så småningom att uppstå problem och är också något som inte alls rekommenderas. 

Undulaten här i Sverige är väldigt hårt avlade och också på många håll sönderavlade vilket har ökat sjukdomar som cancer och andra sjukdomar och även minskat medellivslängden hos dom. Innan var medellivslängden på 12-13 år idag ligger den på runt 6-7 års ålder. hos vilda undulater händer detta om det varit en svår period för dom med torka och höga värmetemperaturer då undulathonor oftast inte överlever medans hanar gör det. Finns det då en dotter, syster mm. kan det förekomma men inte om tiderna är bra. Ungarna bråkar enbart om pappan för att få mat av honom, det är oftast pappan som blir förtjust i sina döttrar men det går att förhindra utan holk inga ungarGlad

Dessa här nedan är dom problem som kan uppstå i inavel:

• Minskad fertilitet både i kull storlek och spermiernas livskraft
  • Ökade genetiska sjukdomar
  • Lägre födelsetal
  • Högre dödlighet hos ungar
  • Långsammare tillväxt
  • Mindre vuxen storlek
  • Förlust av immunsystemets funktion"

https://undulater.ifokus.se/discussions/52aa0addce12c4405a0005b4-skaffa-undulat-ungar

Vet ej källor på detta påstående men i min mening är inavel,  inte alltid farligt men inte tillräckligt fördelaktigt för att jag personligen skulle genomföra en sådan parning (oavsett djur) med gott samvete.

Lycka till!