Undulater för nybörjare - del 2
Undulaten lever naturligt i ett mycket torrt gräsökenlandskap i Australien, där det ibland kan gå flera år mellan regnskurarna. Våra tamundulater är exakt samma fågel som den vilda. Det man måste förstå som undulatägare är att undulaten i sin naturliga miljö lever i en torr gräsöken med buskar och eukalyptusträd. I denna miljö finns då mest olika sorters torra frön, blad och bark att äta. Någon insekt kanske slinker ner vid något tillfälle.
Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.
Vid de få vattensamlingar och dammar som kan finnas kvar finns det saftigt gräs, örtväxter, blommor, blomknoppar och bladknoppar på grenar. Där kan de även hitta färska gröna frön på strån, frön som börjat gro på marken och frön som ligger i vattnet. Grodda frön och blötlagda frön har ett mycket högt näringsvärde. Allt detta bör man som undulatägare ge sina undulater. Inte allt på en gång utan i olika perioder serveras det mer eller mindre. Lägg till vitaminer, mineraler och div kalkstenar. En enda fröblandning, hur bra den än är, räcker inte. Undulaterna behöver alla möjliga sorters frön också.
Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.
Frön ska blötläggas och sköljas flera gånger per dag, frön ska groddas och sköljas flera gånger per dag och frön ska odlas till skott och sköljas flera gånger per dag. Grässtrån, blommor och blad ska också plockas. Många olika ekologiska örter ska inhandlas om du inte har möjlighet till att odla själv. Många olika sorters frön ska köpas in. Den hårdkokta näringsrika äggulan kan ersätta de insekter som äts. Grenar och kvistar ska plockas utifrån. Har du lov och möjlighet att ta färska kvistar och grenar ute? Det är förbjudet att bryta eller såga av grenar i naturen. Undulathobbyn har börjat utvecklas till en allt naturligare hållning där man bejakar undulatens behov av berikande och naturlig miljö, där dess föda liknar den som de vilda undulaterna äter i Australien. Mig veterligen finns det inga grönsaker, frukt och bär i Australiens gräsöken så det bör man ge mycket sparsamt av.
Örter, gräs, krasse och groddar.
Vilda gräsfrön.
Matdags.
Jätte fint o bra info! Har du plockat gräsfröna själv? Och den som du har färskt gräs i har du odlat de? Vad vackra färger på undulaterna, vilken färg?
#6 Tack, det var kul att höra. 🙂 De vilda gräsfröna har jag plockat själv. Den bilden är från förra året så jag tror det var kanariefrögräs i just den. Man kan odla gräs eller skott av vilka frön som helst. Bara det är lämpligt för undulater att äta. Mina undulater är alla gulmaskade opalin blå skuggvinge. Det blåa går från himmelsblå - violblå - turkos. Den turkosa har gulmask faktor 2, tror jag det heter, så det gula spiller över hela den blå kroppen och då ser turkos ut. Det är dåligt fotoljus och skärpa i bilden i förra inlägget, men jag hittade en lite äldre bild där det syns lite bättre:
ok tack,
när du plockar gräs får man lätt med sig ohyra? tänker på fästingar o annat….
så vacker färg på undulat!…Är de syskon?
#8 Jag plockar några grässtrån åt gången och skakar dem lite allt eftersom. Har inte sett till några fästingar eller andra kryp. Honorna är systrar men ur olika kullar. Den turkosa hanen är syssling till dem. Den andra hanen är inte släkt. Jag gillar de bleka färgerna som skuggvingar har.
Ok. Ja det var väldigt fina färger. Har inte sett så många skuggvingar.