Undulater iFokus

Undulater

Etikett: häckning
Läst 860 ggr
Cymbel
0

När börjar man städa i holken ?

Hej ! Jag är ny här och har en första fråga. Har 4 stycken undulatungar i holken och den äldsta ungen är i morgon 1 vecka gammal. Det finns ännu ett ägg kvar som är okläckt . Min fråga är när ska jag börja städa i holken dvs. byta ut spån ?

Cymbel
0

Hittade  svaret att man börjar städa när ungarna är 7 dagar gamla. Är det från det att den minsta ungen är 7 dagar ?

[Evisen]
0

Minns inte själv när jag började städa i fågelholken när mina fåglar hade fått smått. Men det låter ok att vänta tills den sista ungen är en vecka gammal. Då har den  hunnit växa på sig lite.

Passa på att städa holken medans mamma fågel är ute ur holken för att äta osv. Mindre stress för henne, istället för du kör ut henne ur holken.

Lägg ungarna i något med kanter och lite spån i så det blir bekvämt för dem medans du byter i holken och lägger i nytt spån.

När du ändå håller på med ungarna så kolla deras ben och klor att de är rena från bajs. 

Tycker du kan lägga tillbaka det okläckta ägget, det ger ett visst stöd till ungarna och kanske det kläcks om någon dag.

Sen så kollar du säkert varje dag att ungarna mår bra genom att kika ner i holken, eller hur?🙂

[Evisen]
0

#0 Hur har det gått?

Cymbel
0

Evisen det har gått mycket bra ! Har faktiskt börjat ta ut de små liven i en papplåda med hushållspapper i tidigare än när minsta ungen var 7 dagar. Gör man det försiktigt så går det alldeles utmärkt.  Då blir det rent och fint åt dem.

Har kontrollerat deras klor/fötter och där fanns ingen torkad bajs. Det okläckta ägget har jag slängt läste någonstans att det ska man göra. De tycks klara sig bra utan det.

Kollar i holken flera gånger per dag. Inga problem.😃

[Evisen]
0

👍