vitaminer och mineraler
Hej
Vilka vitaminer, mineraler, stenar ger ni utöver frön , grönsaker o frukt?
Vitaminer som hälls i vatten har jag hört inte är så bra stämmer det fortfarande?
Jag ger vitaminer i vatten men jag gav det i den blöta födan de första månaderna. Men det blev ett stort svinn då det krävdes större mängder i mat och fåglarna äter ju inte så mycket. Det blev mycket bättre i vatten då jag kan ge liten mängd vatten så då går det inte åt så mycket. De tar bara några klunkar. Vitaminer blir en färskvara i vattnet. Efter 2-3 timmar är det dax att hälla ut vitaminvattnet och göra rent vattenautomaterna och fylla på med rent vatten. Blir lite nyfiken på vad du hört inte är så bra om vitaminer i vatten? Jag ger: Nekton S Multivitamin i vatten några gånger i veckan Nekton MSA Mineraltillskott i föda några gånger i veckan Guardian Angel (vid behov) i vatten Flora+ Probiotika (ger sällan då undulaterna får tomat flera gånger i veckan) i vatten Spiaskal Jodblock Kalkklocka med Jod Kalkklocka med Kol Fågelkol Kalksten Apelsin Mineralblock Spirulina Mineralblock Spiaskal/Banan Mineralblock Lava svart Saltsten Himalaya - måste köpa en ny kom jag på nu tack vare denna tråd Snäckskal Lavasten vit (på aktiveringsleksak) Sedan har jag grenar med bark på som de gnagar och får i sig mineraler. Många av produkterna är väldigt snarlika i innehåll men skiljer ändå i smak, färg och utseende. Det ger en variation, stimulans och miljöberikning till undulaterna. Jag har naturligtvis inte allt detta framme samtidigt utan jag varierar.
Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.
Bra saker du verkar ge! Ett vattenlösligt vitamintillskott har jag hört att Bakterier och andra mikroorganismer trivs i det näringsrika vattnet. Men det kanske e ok då om man byter efter några timmar som du gör. Flora probiotika är det pulver?
Tack. 🙂 Ja, Flora+ probiotika är ett pulver. Att hålla rent i vattenautomater och matskålar är jätteviktigt. Handhygienen är precis lika viktig. Bakterietillväxten påbörjas så fort den första undulaten doppat sin näbb i det rena vattnet.
Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.
Ok tack