Undulater iFokus

Undulater

Etikett: burar-voljärer-inredning
Läst 538 ggr
MikeThePike
0

Bygga ny bur. Träslag?

Hej! Jag tänkte bygga en ny, större bur åt mina undulater, Dels för att dom ska få mer utrymme, men också för att jag vill ha fler undulater! 

Min fråga är vilket trädslag som skulle funka bäst i form av reglar och så? Och var kan jag få tag på bra reglar för bygget?

Frö
1

Det som säljs i bygghandeln brukar vara furu och det passar även undulater. ;-) Har sett att många verkar använda reglar i dimension 45 x 45 mm. Dessa finns till salu i alla byggvaruhus. De billigare ställena kan ha mer skeva reglar så välj noga de mest raka. Jag tror att Byggmax och Jem & Fix tillhör de billigare ställena. En sak att tänka på är att förborra hålen, i en mindre diameter än de skruv du ska använda, så att virket inte spricker i ändorna. När man skruvar in skruv så nära änden på virket vill det gärna spricka. Detta gäller även med spik, men det ska du inte använda då det inte håller ihop virket speciellt bra.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Frö
1

Reglarna kan också vara av gran glömde jag att skriva. Tror att de är vanligare hos bygghandeln när jag tänker efter. Dessa går också att använda till undulater. Ta bort kådan som ev kan finnas på granreglarna.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.