Aktivering för dvärgpapegojor
Hej jag har två dvärgpapegojor. De flyger mycket fritt i lägenheten jag känner de behöver aktiveras. Hur gör man enklast ett lekträd och ger dd fler möjligheter för aktivering. De söker frön över golven men vill gärna hitta på nå annat… :) Gärna tips på hemsidor eller visa hur ni gjort och förklaring på hur har gott till. Mvh Sandra ägare Mango och Stella :)
Svar till Sandra. Ägare till Mango och Stella.
Hej. Här kommer lite tips på leksaker för dvärgpapegojor. Byt och flytta om leksakerna i och utanför buren ofta! Det väcker nytt intresse, leklust och aktivering! Mjukisdjur,pip-djur. Trädgrenar och blad av olika slag t.ex: bär och fruktträd,björk,lönn,gran,jordgubb, smultron mm. Allt som prasslar och går att bita sönder, krypa in i, t.ex: papperspåsar,papplådor,tidningar att bita långa remsor av,breda rör att krypa in i, ett spännande köksskåp,kokosnöt med hål i (finns i djuraffärer)..mm. Allt som rullar, t.ex: kulor,bollar,köttbullar.ärtor,sojabönor mm. En tandborste med lite vatten på. En mjölpåse att få "rafsa" runt i är jättekul. Bada under vattenkranen eller vara med i duschen/badkaret lite försiktigt!
Fäst grenar, påsar, mjukisdjur,tidning. påsar mm med breda klädnypor inne och utanpå buren eller på en ställning av ngt slag! Man får vara uppfinningsrik! Min papegoja och undulater visar på själva en del som kan vara kul. Som när jag bakade och gojan glatt kröp ner i mjölpåsen och lyckligt rafsade runt! Att få vara med och smaka på frukosten och middagsmaten!
Lycka till!
Eva N-E