Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 1527 ggr
Mintie
6

Bråkande undulater

Hej igen, jag har ett litet problem här med två av mina hanar. De bråkar ständigt över en hona och ibland(som den här gången) biter de varandra rätt rejält. Jag vet att det brukar handla om honor som bråkar, men de här är hanar. För några dagar sedan bet de varandra i vaxhuden så att de båda började blöda, och den ena(Chic) bet även av en stor del av en av den andres(Phoenix) klo. En så stor del av klon bets av så att blodådran inuti gick sönder den med. För några månader sedan blev även Phoenix biten i närheten av ögat så att han började blöda(kanske hittar en bild). Det är hemskt att se dem hålla på så här. För det mesta beter sig de normalt men då och få kommer dessa slagsmålen. Oftast är det mindre fotskador, men ibland kan det vara allvarligare så som de jag beskrev. Så jag undrar nu ifall nån har lite förslag på hur jag ska göra? Jag har flyttat isär dem i burar flera gånger men har inte riktigt möjlighet att ha dem i olika rum vilket gör att det blir svårt att låta fåglarna flyga fritt då. Jag ska försöka ta bilder så fort jag får tid på skadorna nu:( Det här är förresten en av anledningarna till att jag har haft så mycket att göra och inte hunnit ta bilder till tråden där jag skrev om att undulaterna äter tapeten, förlåt igen för det jag ska ta bilderna så fort jag får tid:)

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

Mintie
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Inte de bästa bilderna men så här såg Phoenix ut med ögonsåret:( Men han är helt frisk och återställd från den skadan nu:) Jag ska försöka ta några snabba bilder på de nya skadorna imorgon men vi får se om jag hinner, har som sagt väldigt mycket att göra:)

Tjeja
0

Nu kan jag inget om just undulater. Men rent generellt vet jag att alla sorters djur och levande varelser är känsliga för omgivningens energier. Jag menar att de säkerligen känner av din stress och det påverkar dem även i relationerna till varandra. Känner de oro i luften blir de också oroliga. Är de oroliga går de lättare på varandra. Kanske de skulle fortsätta gnabbas och rangbråka i alla fall, även om du och ert hem i övrigt hade en helt fridfull energi. Men deras bråk skulle säkerligen vara något mindre allvarliga i alla fall. Det blir så lätt en ond cirkel med djur när de är stressade. För då blir ju vi stressade när vi försöker få dem lugna. Vilket de flesta varelser ser igenom liksom när man försöker hålla masken. Kanske en av dem behöver få byta till ett annat hem för att komma till ro nu när de börjat bråka så illa redan?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

aliciablad
1

Är det en specifik som är bråkstaken? I så fall skulle jag sätta den i en separat bur tillfälligt. Jag har tyvärr själv förlorat en undulat som dödades av de andra över en hona, de drog loss översidan på näbben på stackarn. Har du lika många honor som hanar? Om inte skaffa så att alla kan ha en partner om det är det dom vill.

Mintie
0

#3 Tack för svar, nej det är två stycken som bråkar och vad jag ser så är de båda lika skyldiga till bråken. Vi har fyra hanar och tre honor, så visst det skulle kanske blir bättre med ännu en hona. Men jag oroar mig för att ingen av dessa två hanar kommer visa något intresse för en annan hona, för det finns redan två till som ingen av hanarna verkar bry sig om. Så jag vet inte om det blir bättre av att skaffa en till. Men usch vad hemskt! Så vill jag verkligen inte att det slutar här:( Jag kanske ska prova att ha de särade i två olika grupper under nån vecka, där den ena får ”favorit” honan. Och de andra honarna får vara i samma som den andra hanen(och några fler) så kanske han märker att det faktist inte bara finns en hona han kan välja på:)

aliciablad
1

Det låter som en bra plan, dom kan vara lite krångliga de små dunen. För att förtydliga så hade jag en grupp på typ åtta hanar och så introducerade jag vad jag trodde var ännu en hane, men det var en hona. Så det blev ju ett extremfall, men det kanske skulle vara ett alternativ att skaffa en hona till för säkerhets skull. Ett annat alternativ skulle kunna vara att plocka ut favorithonan? Då kanske de lugnar sig? Risken finns förstås att de bara byter hona att bråka om.

Mintie
1

#5 Jag ska nog prova med att dela hanarna i varsinna grupper med en hona i varje grupp, och Mintie(honan de bråkar över) får vara ensam. Eller så gör jag som jag tänkte från början och har Mintie med en av hanarna. Jag provar lite olika under en vecka och ser om de kanske kan börja intressera sig för en annan hona. Tack för svar än en gång:)

aliciablad
1

Låter bra! Inga problem!