Lurad av uppfödaren?
Uppfödaren hade alla undulater, unga som gamla, blandade med varandra, men årets ungar (födda mellan april och juli) hade han precis flyttat till en egen voljär. Hur vet jag att det är en unge som jag har fått? Går det att se? Jag ville ha två hannar så jag valde två som hade blå vaxhud. De gråsvarta ränderna som går ända fram till vaxhuden har försvunnit helt och ögonen har en vit ring runt iris. Vid vilken ålder sker det? Om vi säger att dessa två undulater är födda i april, är det möjligt att de har fått vita ringar kring ögonen då? Och att de har helt gula "pannor" nu? Jag känner mig lite osäker på om jag verkligen har fått ungar/ungfåglar eller om de är lite äldre.
De har varit här i tre dagar nu och sitter fortfarande bara på pinnen utan att kvittra eller ge några andra ljud ifrån sig. De leker ingenting men har varit nere på burbotten och ätit lite grann och smakat på gurkskivan som jag satt in. De interagerar inte heller med varandra. De bara sitter där helt tysta.
Att de är så skygga kan bero på att de inte haft någon mänsklig närkontakt. Kunde du se om avelsparen hade egna häckburar eller häckade de alla tillsammans i voljären?
Tyvärr kan jag inte något om hur/om man ser skillnad på olika åldrar. Jag hoppas att någon kan hjälpa dig vidare i denna fråga. 🙂
Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.
Sätt du in en bild så skall jag hjälpa dig att se om det är ungar eller vuxna små liv du har fått🙂Om du vill ha en steg för steg artikel om hur du skall gå vidare för att få dom tama så hojta till, har en sådan som många har upplevt hjälpt dom🙂
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
Tack Frö och JohannaN för ert engagemang. Jag har pratat med två seriösa undulatuppfödare och båda sa, oberoende av varandra, att om undulaterna fått en vit ring runt iris så är de minst ett halvår gamla och räknas som vuxna, och då är det tydligen mycket svårt att få dem tama. De som jag köpte dem av hade dessutom alla fåglar (ca 50 stycken, unga som gamla) i samma voljär och verkade inte kunna så mycket om undulater egentligen när jag ställde frågor. De var inte heller noga med hygien, så jag bestämde mig faktiskt för att lämna tillbaka dem vilket känns väldigt bra. Nu väntar jag på ett annat undulatpar som kommer att vara ca 2,5 månader gamla när jag får dem. De kommer från en annan uppfödare som har bra koll på sina holkar och det känns väldigt bra. Under tiden inreder jag buren som har kommit. Jag har skaffat en trägunga och olympiska ringar med en bjällra. Idag ska jag ut i trädgården och leta lämpliga pinnar att sätta in. Vi har lind, äpple, päron och syrén att välja bland så något ska jag hitta. Inga syrénblad har jag lärt mig här i forumet 😉Jag har övergett tanken på rumsvoljär eftersom den kommer att ta upp större delen av vårt pyttelilla vardagsrum. I stället håller maken på att snickra ihop nätdörrar till vardagsrummet, så att vi kan hålla fåglarna säkra från våra två katter. Vardagsrummet blir helt enkelt fågelrummet här hemma, och då kan vi enkelt umgås med fjäderbollarna 😃Jag, och barnen (8 och 11)ska jag tillägga, längtar såå efter att få hämta dem, men ännu dröjer det en dryg vecka.
Om det är mossa/lav på grenarna, ska man skrubba bort den då och tvätta grenarna ordentligt?
Jag har hittills bara använt björk och ormhassel som jag torrborstade med en nagelborste. Sedan spolade jag av dem i varmt vatten i duschen. Men jag har ingen aning om mossa och lav är farligt för undulater.
Jag tror du gjorde helt rätt som lämnade tillbaka undulaterna. 🤗
Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.