Undulatsäkert hem
Många faror kan lura i ett hem. Jag håller på att säkra hemmet inför undulaternas ankomst.
I mina 3 fönster har jag satt upp fönsterfilm. Nu räcker det att jag bara sänker persiennerna lite grann och undulaterna kan titta ut ändå, sittandes på ormhasselgrenen som samtidigt är en stor gunga. 🙂
Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.
I köket/kokvrån har jag ett hörnöverskåp som har ett hål under. Där limmade jag fast en vit kartonbit. Undulaterna kommer inte att vara ute i lägenheten på egen hand utan bara när jag är hemma så jag räknar med att denna lösning räcker. 🙂
Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.
Vidare fanns det liknande hål under/bakom passbitarna där underskåp och vägg möts. Även här limmade jag fast vit kartong. Jag la en spegel på golvet så att det går att se var hålet är. 🙂
Min lägenhetsdörr fick ett draperi för att snabbt kunna dras för om det ringer på dörren när undulaterna har sin flygträning. Jag köpte en caféstång och 2 så kallade stödkrokar som gör att stången kommer ut en bra bit från dörrkarmen. Väggen är också djup så det bildas en liten utrymme där jag kan stå och öppna ytterdörren. Ovanpå sydda jag ett litet gardintak. Är fåglarna ute så öppnar jag bara dörren lite snabbt då denna lösning inte är helt säker. 🙂
Härligt att du tänker på så mycket! tänk också på (det har du säkert gjort) att se till att sladdar och elkontakter inte är tuggbara! Mina killar har aldrig tuggat på sladdar men har ändå tejpat papp runt alla sladdar som behöver vara i deras rum, för säkerhets skull liksom!
#4 Tack. 🙂Jätteviktigt det du tar upp. Berätta mer om hur du tejpat papp runt sladdar.
Jag har takspotlights i rummet och hallen, inga synliga sladdar. Den enda med sladd är en borslampa vars sladd ligger bakom sänggaveln. I köket finns bara bänkbelysning och lysrör. Jag bor på 26 kvm så det blir inte så mycket elgrejer här. Laptop- , surfplattans- och mobilsladden plockar jag undan så fort jag laddat färdigt. Har ingen TV. Den enda sladd som är framme hela tiden är vattenkokarens. Men den brukar jag dra ut när jag använt den. Jag kommer att köpa en luftrenare och UVB lampa vars sladdar måste skyddas. 🙂
yes precis, själv har jag ett rum för fåglarna så har ju tagit bort alla onödiga sladdar därifrån men UV-lampa och sådant behöver ju vara där inne! Såhär ser mina lösningar ut, kanske inte det snyggaste men det är ju inte heller det viktiga!
Kollar regelbundet att de inte tuggar på pappen runt sladden, de kan väl säkert ta sig igenom den om de försöker men det blir i alla fall ett till lager att hinna upptäcka innan olyckan sker, och börjar de tugga på den får väl någon annan lösning hittas!
Det där ska jag också fundera på. Tack för bilderna och idén. 🙂