Sand, vad gäller ??
Ska man strö sand på burbotten år undulater ? Har hört olika bud om detta.
Köpte en påse med fågelsand idag och tänkte ge mina zebrafinkar det i en skål med krossade snäckskal. Kan jag även ge det åt mina undulater ?
Tacksam för svar !😃
Kort svar: Nej, du ska inte ge undulaterna sand. Längre svar: Det är en seglivad myt från förr i tiden som hänger kvar. Troligt pga att höns behöver sanden för matsmältningen. Undulater skalar sina frön innan de sväljer. Höns äter hela korn och frön med skalet på och då behöves sanden för att hjälpa till att mala sönder skalet. Detta är vad jag har fått lära mig. Det finns säkert de som säger att detta är fel. :D
Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.
Tack Frö för ditt svar ! Har också läst att man inte ska ge sand men en del säger tvärtom. Är det någon annan som har synpunkt på detta ?
Nopp, inte jag, undulater behöver ingen sand men där emot behöver dom mineraler🙂
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
#2 Varsågod. :) Jo, jag är medveten om att denna myt fortfarande existerar. Men det finns ju fortfarande människor i Sverige och västvärlden som tror att jorden är platt så det kommer att ta tid innan sandmyten går i graven. Nästa gång någon påstår att undulater behöver sand så fråga varför. :) Sedan berättar du om hönan och undulatens olika matsmältningssystem. Häpp! :D
Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.
Hade praktik i en djuraffär och deras svar var att de behövde sanden för att smälta fröna i krävan… Råkar ju vara så att de har tillräckligt kraftig muskelmage som det är men visst… Dessutom blir de sjuka om de äter för mycket! Skulle tyvärr få betyg av dem så jag ville inte skapa drama, de skulle ändå inte lyssna 😐
#5 Det är förståligt att det är svårt för en praktikant, som är beroende av betyget, att börja strida om detta. Man får ta ett djupt andetag och gå vidare. :)
#5 Så sant!
Sedan så står det ju faktiskt uttryckligen i djurskyddslagen L80 att fåglar som i n t e skalar frön ska ha tillgång till sand/grus. Vilket innebär att fröskalande undulater i n t e ska ha sand. Så nu vet vi alla det. Nästa gång någon påstår att undulater ska ha sand så betyder det att vederbörande faktiskt inte har läst lagen och har noll koll.
Det kommer ju tyvärr otroligt mycket missinformation om just smådjuren från djuraffärer, verkligen tråkigt då de antagligen står för den mesta informationen som typ oinsatta småbarnsfamiljer kommer att få om sitt blivande husdjur. Alltid bra att kolla upp fakta på egen hand, har själv fått information jag vet är felaktig om både undulaterna och om min majsorm i flera olika djuraffärer…
(Förstår ju att det är svårt att argumentera med arbetsgivare eller mentorer som står över en så det här är inte riktat åt dig, aliciablad, bara en generell observation jag kom att tänka på när jag lästa ditt inlägg!)
#9 Ja till allt!!! Det är precis så det är!!