Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 824 ggr
ohlson10
1

Ålder på unge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej. Undrar över en sak. Har sett bilder på ungar som lämnar holken vid ex 4 veckors ålder och sen sett bilder på 6-7 veckor gamla ungar.
Nu till saken…..jag köpte min unga kille för 3 veckor sen och han hade då mkt brunsvart färg på sin näbb och det är först i slutet på förra veckan som det försvunnit. ( Det brunsvarta blev ju mindre och mindre med tiden)
Kan den ha varit yngre än de 8 veckor som den privata uppfödaren sa att den var?
När den först kom så var den ganska så klumpig att förflytta sig i buren och den kunde knappt flyga. Det tog väldigt lång tid för den att skala ex hirsfrö när man gav hirskolv.
Nu är den duktig att flyga, skala fröer och att hoppa eller flyga runt i buren.
Hade aldrig skaffat/köpt så pass ung fågel tidigare då mina tidigare undulater alltid köpts på zooaffärer och då säkert varit några månader gamla, så jag visste inte riktigt hur en yngre fågel beteer sig eller så.
Bilderna visar två när den först kom till oss där man klart ser att den är mörk på näbben.
En bild är på hur den ser ut nu. Normalfärgad näbb.

Mintie
1

Jag tror att den var mellan 6-8 veckor. Att tänka på är att vissa ungar tar längre tid på sig att lära sig att t.ex. Skala frön och flyga så den kan ha varit 8 veckor:)

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss