Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 1144 ggr
JohannaN
5

Oansvarigt fågelägande!

Måste bara få tala av mig lite 🙂
Är det något som bara tröttar ut mig så är det att se många fågelägare som inte har tillräckligt med sittplatser eller som har det rent av grisigt hos sina fåglar😕 Visst lite smuts i hörnet är väl ingen fara men när avföringen ligger på lager på pinnar, på golvet, skålar o.s.v gör mig bara så förbannad😡

Tittade på blocket bland annat och det är hemskt att se att fåglarna skall behöva trängas på sittplatserna, sitta uppe på en holk eller hänga på gallret för att få sitta bra, alltså med andra ord, hur svårt skall det vara att erbjuda rena fina sittplatser och låta dom få ha det rent runt sig, det är för mig en gåta ?? I det vilda har fåglarna en chans att komma från sina sovplatser där det är bajs och dylikt men i fångenskap har dom inte det, så snälla alla människor ge alla fåglarna bra med sittplatser och ren yta att leva i🙂Glöm inte luften att den skall vara bra också 🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Mintie
1

Håller med dig! Helt enkelt jobbigt att se fåglar leva så!

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

spacebirds
1

håller helt med, blir så ledsen av att kolla på blocket, vill bara köpa alla stackars fåglar som sitter där och inte tas hand om ordentligt!! också upprörande hur skev bilden av vad  en "rymlig" bur är, så många på blocket som säljer sina fåglar i olagligt små burar! usch!

Frö
1

Alltså detta gör också mig förbannad, arg och ledsen. Jag kollar på blocket och tror att nu är botten nodd. Men det är den inte.

Det är så sorgligt att se hur torftigt en del undulater har. De sitter på en plastpinne eller en rundsvarvad  köpt pinne. Jag förstår inte detta. Det finns hur mycket grenar som helst på marken i skogen, vid cykelvägar, elljusspår mm. Man får ta grenar som ligger på marken men inte bryta av från träd eller buskar. Varför i hela friden sitter tusentals undulter på köpepinnar? Bor vi i Saharaöknen eller och träd är väldigt sällsynta??? I nästan alla villaträdgårdar finns det äppelträd. De flesta beskär (klipper) sina äppelträd nu under vårvintern. Det finns säkert många som helst som vill bli av med grenar om man bara frågar om lov.

Måste bara lyfta fram ett gäng stolpskott på blocket:

Just nu finns det en säljer 2 undulater. Men felet är bara att personen inte har förstått att hon inte har undulater i buren utan någon annan sorts fåglar. (27 mars 09:59 Hässleholm)

En annan säljer en bur som är ”lagon stor för 2 undulater” som det står i annonsen. Men problemet är att buren är olaglig då den inte uppfyller lagen L80. (18 mars 16:01 Uppsala)

En tredje har sina undulater sittandes på en vit lina/tråd. Parakiter klänger på nätvägg. Undra varför? Är grenar är sällsynta??? (29 mars 09:18 Kristianstad)

Jag länkar inte till blocketannonserna men för den som är intresserad så går det att hitta dessa annonser med hjälp av tid, datum och ort.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Chinesecrestedlover
1

#3 I annonsen som du skriver om (den som nämner undulater men som har en bild på andra fåglar) så är det Dvärgpapegojor. 

Sorgligt att inte ens orka ta reda på vad man har köpt…förslagsvis gör man ju detta INNAN man köper ett djur…så att rätt art får rätt omvårdnad och som är anpassad för arten. 

TS: Man blir ledsen när man kollar på blocket m.m. tycker jag, inte av alla annonser såklart, men av många… Detta gäller alla djurarter, inte bara fåglar. Folk tröttnar, blir "allergiska" (naturligtvis kan man bli allergisk, men tvivlar starkt på att alla som påstår det i annonser faktiskt blivit allergiska kort efter de skaffat sitt djur…). 

Tidsbrist…åh…vad det irriterar mig! Tänk efter före så uppstår inte "tidsbrist" efter en månad! Folk som skaffar sköldpaddor som "slit och släng" djur har alltid upprört mig (haft sköldpadda/or sedan jag var två år, nu är jag 33), sköldpaddor blir (precis som de flesta fåglar) gamla - så att folk inte tänker längre än näsan…grrr! Man tröttnar inte på en sköldpadda och säljer den vidare efter en vecka, en månad, ett år… det är en levande varelse som trots att de kanske inte är universums mest intelligenta djur, förtjänar respekt och att slippa "kastas runt" mellan massor av olika hem. 

Tog över en sköldpadda (rödörad vattensköldpadda) som var "tonåring" 2004, hon finns tyvärr inte mer, då hon tyvärr dog (av okänd orsak) från en dag till en annan😭. Låg och sov (trodde jag) i sitt akvarium…❤️ När hon kom till mig var hon bitsk och väste ofta, inte världens mest lätthanterliga sköldpadda, stor som en tallrik och som ville åt ens fingrar när man hanterade henne. Efter ett tag märktes en tydlig förändring hos henne, hon kände igen mig, hon slutade försöka bitas vid hantering (ex. flytta från akvariet ut till en inhägnad jag hade då), hon väste knappast alls och kastade sig inte längre ner i vattnet från solplatsen då man kom in i rummet. Med detta vill jag säga; oavsett art, det är stressande att tvingas byta hem och det tar tid att vänja sig vid allt nytt, även för en sköldpadda…önskar så att folk tänkte efter både en och två gånger innan de tog sig an djur, oavsett art. 

Just nu (eftersom jag har planer på att skaffa en) så blir det mest hamsterannonser som upprör (det är ju mest dessa jag kollar på i nuläget). En annons gällde en närmare två år gammal guldhamster (vilket ju för en hamster faktiskt handlar om en gamling) som skulle säljas för att ägaren skulle åka på semester! Ägaren orkar alltså inte ens ta hand om ett djur med en livslängd på några år och  dessutom fixar ägaren inte djurvakt utan säljer den istället på äldre dar…usch! 😡

Det som du skriver om smutsigt i burar o.s.v. man undrar ju verkligen hur de tänker, vem vill sitta i sin egen avföring liksom. Stackars djur! Dessutom borde de ju kunna räkna ut att en fågel vill kunna sitt någonstans (där det är rent såklart) och vila bekvämt… fattar verkligen inte hur man kan skaffa djur och inte bry sig om hur de har det, hur de mår m.m. Hur svårt är det att läsa på innan och fundera över om man vill ha ansvar för djuret i fråga HELA dess liv och inte bara de första fem minuterna efter man köpt det, suck! 

Alla dessa oönskade stackars djur, på alla dessa olika köp och sälj och bortskänkes sidor…självklart kan saker hända i livet som gör att man inte kan ha kvar sitt/sina djur, t.ex. allergi (på riktigt menar jag nu då), sjukdom/skador m.m. sånt som man helt enkelt inte kunnat förutsäga… men det kan inte vara så för alla som säljer sina djur på blocket. Det är inte ok att behandla djur som om de vore en sak, de är levande varelser med känslor, inte en möbel… 💔

/Chinesecrestedlover