Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 775 ggr
Yukionna15
0

Vad kan det betyda??

Hej, Jag har 2 undulater, en blå hane och en gul lubino, som jag tror är en hona, hen är ca 5 månader gammal och vartefter jag läst online så kan de ha samma färg på näbbvaxen hela tiden om det är en hane, men kan ändras till brun om det är en hona, eftersom det tog ca 7 och en halv månad innan våran förra hona ens blev lite brun på näbbvaxen så ska jag nog vänta och se vad Honey egentligen är innan jag kan säga med säkerhet. I alla fall så har jag märkt ett underligt beteende hoss honey efter att de fick en större voljär ( de har öppet så de kan flyga in och ur den när de vill ) så har hen börjat lägga sig ner i den minsta matskålen som om hen skulle ruvva på ägg, och verkar förvänta sig bli matad av hanen, eller i alla fall bli uppassad på, varför gör hen så?? i övrigt så är allt bra förutom att de fortfarande är kräsna med maten, försöker att få dem att äta nytt och varierat men har ändast fått i dem lite apelsin när de ruggat. Varierar i alla fall med olika fröblandningar som de endast vill äta, har provat att grodda frön, men det ryggade de tillbaka så fort det kom in i voljären, men jag ger inte upp!! Jag skulle gärna vilja få hens beteende förklarat ifall någon har någon aning vad det kan handla om.

Och för er som kanske känner igen mig sedan innan om mina fåglar så är det så att efter att den tidigare honan tragiskt nog gick bort och vi bara hade en kvar så klarade min syster av det utan större problem, och eftersom vi älskar vår lilla Mory så fick han stanna kvar, syrran flyttade sedan ut och efter en stund så skaffade vi den nya Lubinon Honey då vi inte tyckte att han skulle få behöva leva själv och att ingen i hemmet längre hade problem med 2, syrran klarar även av att komma på besök utan större problem och har även varit sågelvakt utan problem, kan det ha varit så att den förra honan hade extra mycket allergener?? Men fåglarna mår i alla fall idag bra och inga större problem förutom att de är så kräsna! 🙂

( Ursäkta den långa texten 😃 )

JohannaN
0

det låter som du har en hona och en hane, det är så här honorna gör när dom letar bo och hanen matar och uppvaktar honan medans hon gör sig bekväm så mitt tips är att sätta in mindre matskålar eller att ställa matskålen på golvet istället och se vad som händer🙂men då liten är så liten ännu så kan det vara svårt att veta helt säkert om då inte hen har brun vaxhud för då vet man garanterat och med alla säkerhet att det är en hon🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Yukionna15
1

#1 Tack för förklaringen 🙂 Jag har flyttat matskålen nu och hon verkar fatta vinken, så de har satt sig på en av spiralerna utanför voljären och matar varandra ( ser dock mer ut som om han matar henne mer) men inga större problem nu. Jag är ganska säker på att det är en hona och det va jag redan från början, men ser fram emot att få det säkerställt inom någon månad. Planen är att sedan eventuellt låta dem få en "kull" med ungar som vi planerar att ha kvar. lite därför vi skaffade en större voljär redan nu så att de i framtiden kommer att vara helt bekväma att ta hand om ungarna där, buren vi hade innan va inte liten, men med tanke på att de kan få upp till 7 ungar eller mer så passar denna bättre då de fortfarande ska ha uttrymme att flyga när de är instängda i den när vi har balkongen och fönster öppna på sommaren/ vid storstädning utan problem. 🙂