Passar undulat mig?
Hejsan! Jag går i tankar att skaffa undulater.
Det blir min första fågel, men jag har god erfarenhet. Har praktiserat 6 veckor i butik där väldigt fina, tama undulater fanns, samt 3 veckors praktik på tropicarium där jag bekantade mig vardag med de blågula arorna och praktiserat på skolan i 6 veckor bland hundratals olika fåglar.
Är dessutom djurvårdare snart så erfarenhet finns.
Jag har tröttnat på smådjur och vill ha något roligare och intelligentare.
Jag bor i lägenhet snart så jag tänkte att undulat kunde vara en bra startfågel, då de inte väsnas allt för mycket.
Jag vill dock inte ha någon bur. Jag tycker alla fågelburar är så himla fula, och tar mycket plats. Min tanke är istället att jag ska fixa ett "träd" och sätta in i lägenheten, från golv till tak, med massa "naturliga" leksaker (plast är också fult). Tanken är att det ska få vara "deras" ställe.
Jag tänker mig att fåglarna antagligen oftast kommer hålla till vid trädet, men även flyga runt lite. Städa upp efter undulater orkar jag absolut (men vad gäller större aror.. då blir det det jobbigt ;) ).
Låter det som en okej idé?
Jag har blivit varnad över att de kommer vara svårt att få dem tama när de har så stort utrymme och inte är klippta, men jag tänker att det lär väl inte vara direkt omöjligt? Undulaterna kommer redan vara väldigt tama när jag får hem dem.
Det viktigaste för mig vad gäller djur är att de är sociala, och gärna umgås.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tycker det låter som att undulater skulle få det underbart hos dig!
Låter jättebra, men du måste ha en lösning för när du är borta! Det vore ju fruktansvärt om du kommer hem och de bitit sönder en sladd och fått en elstöt! Har inte mina inomhus men jag kan tänka mig att du inte alltid kommer kunna ha dem omkring dig så någon slags lösning borde du ha. 🙂
Och nej, det är absolut inte omöjligt att få dem tama bara för att de har gott om utrymme!
Jag tror det kommer bli jätte bra! Du har verkligen tänkt igenom de hela och är bra insatt i vad som krävs :)
Jag har själv liknande lösning, jag hatar buren mina har, dem är omplaceringsfåglar och kom med egen bur. Tanken var först att skaffa en stor bur men då deras bur ändå är öppen hela dagen så fixade jag istället ett stort träd och dem är fria i mitt rum hela dagen. I buren är dem bara när jag vädrar och efter klockan 23.00. Trädet går från golv och når taket. Utgörs av en rak trädgren jag hittade i skogen. Den var död men hade ej börjat förmultna. Jag placerade den i en hink med normalstora stenar i så den sitter utan att välta. Så har jag satt fast grenar som äppelträd och sälg och hassel grenar med hjälp av sisalrep. De grenarna byter jag ut 1 gr i månaden.
Att fågeln har stort utrymme att vara fri i har ingen betydelse med tamheten att göra :) Finns många undulater som sitter trångt i en bur, även klippta stackare och btw så är det skönt att det ej är en norm att klippa så små fåglar som undulater i Sverige. Jag höll till på ett amerikansk undulatforum och blev helt tokig av att se diskussioner om klippning av undisar och bilder av vinglösa fåglar! Nej hallå vi lever inte på 60-70 talet längre! Finns såå många undulater som är klippta men fortfarande inte går att få tama. Särskilt inte när något dör inom fågeln när den fråntas sin frihet att flyga :(
Nog om det. Så nej finns undulater som sitter i bur plus interaktioner utanför buren som ändå ej blir tama så du behöver ej oroa dig över de aspekten. Utan försök läsa så mycket som möjligt om positiv inlärning, klickerträning och papegojor. Jag kan rekommendera boken "Guide to a Well-Behaved Parrot". Finns att beställa på adlibris. Den är jätte bra och tar upp positiv inlärning, beteende osv. Boken passar både nybörjare och dem som haft papegojor ett tag.
Sen så förstår jag inte hur du menar med att dem redan kommer vara tama när dem kommer till dig?
Tyvärr var mina redan misstroende gentemot människor då dem kom från dåliga förhållanden så mina utgör nog inget bra exemplar av "tama" fåglar. Men dem litar på mig och det tog lång tid att vinna deras tillit, men det gör mig inget^^
Jag skulle nog tipsa om att först skaffa en fågel och när den är tam nog skaffa en kompis. Efter ca typ 3-4 månader eller så.
Jag tipsar alla om instagram kontot @Reggie_the_bird Där kan man se hur härliga undulater är om man spenderar tid med dem plus att dem från början har bra erfarenheter av människor^^
Lycka till!
Tack för alla svar, min lösning ang trädet är att ha ett lite mindre reservträd där jag kan trä över en buröverdel. Nu är jag oftast hemma och reser inte, men självklart behövs plan B.
#3 Tack för informativt svar. Jag kan i princip allt om olika sorters inlärning, stilar & förstärkning. Pluggar ju som sagt till djurvårdare, en hel del kurser har tagit upp allt och nu sista året har vi en kurs helt inriktad på träning av djur. 😃
Jag kan tyvärr inte läsa böcker, speciellt inte på engelska 😕Men jag ska kika lite efter ev. ljudböcker eller filmer 😃
Med redan tama, då syftar jag på att jag ska köpa ifrån butiken jag jobbat hos. De tar enbart in tama djur, de får majoriteten av nymfer samt undulater från deras egen uppfödare. Där flyger fåglarna runt fritt i hemmet och är riktigt tama och välhanterade, så det blir från den uppfödaren jag ska boka upp mig på.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Förlåt för fördröjd svar! Va underbart att man lär sig om olika inlärningsmetoder!
Dina fåglar kommer få det jätte bra hos dig :)
Att trä på burtak har jag prövat på innan jag byggde gren. Nackdelen är att du inte kan trä så många grenar eller önskad tjocklek för den delen. Bäst är nog ändå att "plantera" grenarna i något men ja du får testa dig fram ^^