Måste klippa klor, rädd att skada
Hej alla undulatägare! Jag måste klippa klorna på mina undulater. De har blivit långa och jag är rädd att de kan skada sig själva. Jag har kollat på bilder hur man ska hålla undulaten, men det gör så ont i hjärtat varje gång jag ska fånga fåglarna och ser hur rädda de blir. De har inga problem med att hoppa upp på fingret om man lockar med hirs, men det är verkligen omöjligt att fånga dem. När jag får ett grepp så börjar de krypa ut ur handen och jag känner hur deras lilla hjärta slår snabbare. Jag är så rädd att skada undulaterna, både jag och min bror har testat utan vidare resultat. Min ena fågel hatar verkligen när man blir närgången och då börjar hon bita hårt, alltså väldigt hårt. Så om ni har några tips så skulle jag vara väldigt tacksam :)
Håller med mina blir så rädda, andas snabbare o tittar så sorgset på mig, så första gången så tog jag mig en rund till en veterinär nära mig, hon gav tips o tricks för att göra det så snabbt o skonsamt som möjligt!
#1 Har försökt med handduk samt en handske tidigare för att undvika att bli biten, men de blir så rädda och flyger runt i buren.. Fast kanske får försöka igen, men lite mer försiktigt den hör gången :) #2 Åh tycker ännu mer synd om fåglarna när jag ser deras blickar.. Skulle gärna vilja åka till veterinär men då är det 1h reseväg med bil.. Men det blir nog sista utvägen om jag inte får till det.. Skulle du kunna dela med dig om tipsen du fick? :)
självklart! Det bästa är ifall man är två personer, en som håller undulatens hals med tumme o pekfinger o en annan som klipper klorna! När jag berättade om att jag inte vill tvinga mina undulater till att klippa deras klor så kan man alltid använda naturpinnar, typ pinnar från träd o liknande, då nöts inte foten så mycket o klorna kan lätt fixas eller hur man ska skriva, greppa tag i foten lite lätt men ändå bestämt, ifall du kan se vart blodet (pulpan) är så klipp lite under den så du inte riskerar blödning. En hemsk tanke är att om du ej gjort det förut så låt en kunnig fågelveterinär göra de o lära själv utav de, undulaten kan känna igen din nervositet o rädsla, pröva med en handduk så undulaten inte blir rädd för din hand i framtiden o tycker att den är ond, köp en speciell kloklippare, ev. av bilder så är det bästa o ingen vanlig nagelsax eller likadant till de, när jag klippte mina undulater senaste gången för ungefär några månader sen så kunde inte mina föräldrar göra de, bortresta. Så jag tog mig ansvaret, det gick finfint med honan som har ljusa kor o jag kunde se vart blodet fanns, vid hanen som har mörka gråa klor så klippte jag lite för långt, så de blödde. Så ett tips till är att ha ett "blodstoppmedel" nära, jag hade ej det så jag tog mig transportburen o rusade till djuraffären o köpte blod stilande pulver, de heter blod-stopp, med några hundar på, mycket bra för det är inte bra om undulater förlorar mycket blod. Hoppas jag hjälpte lite! Kan säga dig att jag frågade efter tips i kollade noggrant varje klo hon klippte, snäll som hon var prövade jag också o fick känna efter tips o tricks. Ha det bra!! 👍😉😉😉🙂😛
Tusen tack! Det gick mycket bättre nu!! :D
Roligt att hjälpa till!😊
fint samarbete hjälper mycket🤗 så fint ni hjälper varandra👍🤗
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .