Undulater iFokus

Undulater

Etikett: övrigt
LĂ€st 3832 ggr
[AmandaBorg]
2

Vad kostar undulaten i drift?

Hejsan alla undulatexperter! đŸ˜‰
Jag gÄr i undulattankar och undrar hur mycket de kostar i drift. LÄt sÀga att jag skulle ha 4 st, hur mycket skulle jag dÄ behöva spendera (och pÄ vad) varje mÄnad? EngÄngskostnader som bur osv kan vi hoppa över just nu. Jag Àr sjÀlvklart medveten om att det kan komma ovÀntade kostnader som veterinÀrbesök och sÄnt ocksÄ, men dessa kostnader kan vi ocksÄ hoppa över just nu. SÄ de kostnader jag undrar över Àr just de som kommer kontinuerligt.

zhilliish
1

Hmm.. Jag har tvÄ undulater och skulle nog tippa pÄ att jag spenderar 150 kr/mÄnad. Jag brukar göra stora bestÀllningar pÄ mat och sÄdant sÄ det rÀcker ett bra tag och dÄ behöver jag knappt betala nÄgot under de nÀrmaste mÄnaderna :)

StillaWille13
2

Jag har tvÄ undulater och jag lÀgger drygt 150kr och det rÀcker minst tvÄ mÄnader. Hirskolv 350g 35kr sand 2kg 20kr fröblandning 3kg 80kr pellets 1kg 12kr

[AmandaBorg]
0

#1 och #2 Tack för svar! Vill inte undulaterna ha grönt ocksĂ„? đŸ™‚

zhilliish
0

Jo, absolut! Grönsaker, örter och bÀr vill de gÀrna ha :) Jag har dock ingen aning om hur mycket det kan kosta per mÄnad, men inte allt för mycket skulle jag tro. BlÄbÀr kan du exempelvis plocka vid den hÀr Ärstiden och frysa in sÄ att det rÀcker Äret om :)

[AmandaBorg]
0

#4 Jaja, okej! đŸ™‚

epingle
1

De ska inte ha tillgÄng till sand dÄ de kan fÄ stopp i tarmkanalerna av det. Jag anvÀnder tidningar, kartongpapper lr liknande som underlag.

[AmandaBorg]
1

#6 Jo, jag har lĂ€st det nĂ„gonstans. Hade tĂ€nkt ha tidningar sjĂ€lv. đŸ™‚

Aquila-e
1

Kostar vĂ€ldigt lite i alla fall för mig med 2 undisar. 

Undulatshoppens frömix 2 kg 60 kr. Har haft denna pÄse i ca 5 mÄnader och den kommer nog rÀcka i ca 2 mÄnader till!

Hirskolvar. Köpte ett stort paket med kvalitets hirs, ca 200-300 gram.  Har haft pĂ„sen med kolvar sedan i December och Ă€n finns flera kolvar. AnvĂ€nder kolvar enbart som godis sĂ„ de rĂ€cker lĂ€nge för oss.

Salt /mineral sten 10-15 kr  rĂ€cker lÀÀÀnge men jag tenderar att byta var 2-3 mĂ„nad sĂ„ de hĂ„ller sig frĂ€sht

Annars fÄr dem saker som Àgg, eko morötter, hallon osv men det Àr sÄnt som jag redan köper till mig sjÀlv.

Naturgrenar behöver jag inte "köpa", fixar sjÀlv ÀppeltrÀdsgrenar och sÀlgtrÀds grenar som jag byter ut varje mÄnad.

De enda dyra för oss Ă€r fĂ€rska örter som timjan och basilika jag köper pĂ„ ica i kruka. GĂ„r vĂ€l Ă„t 1 kruka i veckan o de mesta gĂ„r till spillo :/ SĂ„ det Ă€r de enda som kostar oss dyrt tycker jag. sĂ€rskilt som man i Sverige knappt  kan odla örter större delen av Ă„ret.

Aquila-e
2

#Stillawille13   Oj 3 kg frön till 2 undisar som enbart rĂ€cker i 2 mĂ„nader?

Har sjĂ€lv köpt 2 kg frömix som nu har rĂ€ckt i 5 mĂ„nader och kommer inte ta slut förrens om ca 2 mĂ„nader. Hur mycket ger du dina varje dag? :)

[AmandaBorg]
1

#8 Tack sÄ mycket för svar! Hur mycket kostar hirskolvar?

Aquila-e
0

Den jag köpte Àr av de lite dyraste laget, 60-70 kr för 300 gr mÀrke: Versele-laga . Men dem Àr mycket frÀschare och tjockare Àn de dammiga och taniga man hittar pÄ tex Ica och det rÀcker vÀldigt lÀnge nÀr man enbart ger som godis^^

Om du vill shoppa bra kvalitets foder (och utrustning) kan jag varmt rekommendera http://www.undulatshopen.se/, sĂ€rskilt deras undulatmix frön Ă€r det hög kvalitet pĂ„.  Och du kan slippa frakt om du bor nĂ€ra och kan hĂ€mta sjĂ€lv i gĂ„rden^^.

[AmandaBorg]
1

#11 Okej, tack! đŸ™‚