Ny Undulat
Hej! jag ska snart köpa en redan ensam undulat som tidigare haft en kompis men som gått bort och jag undrar hur snart efter att jag fått hem fågeln som jag kan ge honom en kompis?
precis när den kommit hem, förutsatt att båda är friska.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
okej! ska jag sätta den nya i karantän innan och isånnafall hur länge?
Karantän skulle vara helt okej, när jag fick mina nya var de i ett annat rum i 2 veckor medans jag väntade på svar på undersöktningen av undulatavföringen, när jag fick reda på att de var friska och inte hade parasiter osv. fick de komma till mina andra undisar på direkten, Undulater brukar ha ganska enkelt för att få nya vänskaper oftast är det lättare ju störr gruppen är vilket inte brukar vara så med andra djur.
De två nya följde direkt in i buren efter de flugit runt på lekplatser och lärt känna varandra, dock kan du ominreda buren om du vill, så känner undulater ofta inte behovet utav att försvara sina gamla saker.
mvh, HamsterHamster
tack så mycket!
sånt där avföringsprov, vart gör man det? är det veterinär eller? hur mycket brukar det kosta? ursäkta för så mycket frågor, det blir första gången jag har fåglar på länge och kommer inte ihåg så mycken sen sist då jag va liten då. vill göra detta så bra jag kan
Du kan lämna det hos veterinären som antingen har eget labb eller skickar in det till labb, Jag vet inte hur mycket det brukar kosta det är nog väldigt olika, du kan nog ringa veterinären och kolla =)
Det är bra att du vill göra det så bra som möjligt!
mvh, HamsterHamster
Jag orkade inte med att hålla karantän när skaffat kompis till min ensamma pippi. De ropade och trånade efter varandra i sin respektive ensamhet så hjärtat höll på att brista på mig. När sedan den ena blev ensam och superdeppad och jag skaffade hem två till så TÄNKTE jag hålla dem isär, men även då kändes det elakt så vi lät dem flytta ihop efter ett par dagar. Om man har en hel flock är det säkert mycket viktigare att sköta karantänen noggrannare, men vi tyckte det var bäst för våra att vara tillsammans. ♡
hmm hur länge ska man låta fågeln va ifred innan man kan hantera den? Alltså påbörja att göra den handtam?
Du kan låta dem vara ifred de en till två första dagarna, sedan kann du börja sätta dig framför buren och snacka med dem ^^
mvh, HamsterHamster