Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 1140 ggr
Sussipussi
0

Dominant hona

Har sedan ca 2 månader tagit över ett par undulater. En hona en hane. Ägaren sa att honan var dominat mot hanen, han hade bott med honan i ca 3 mån. Jag införskaffade en stor bur mer leksaker och även lät dom flyga fritt i hemmet. För tre v sedan köpte jag två ungar och en ännu större bur. Satte först in ungarna sedan de två andra, men honan är så elak mot alla. Hon stressar dom så dunen bara flyger i buren och hanen å ungarna sitte bara på burgallret medans honan sitter å vaktar hela buren. Igår tog jag bort hona därifrån för att se om de blev någon ändring, de blev lugnt och harmoniskt i buren. Men nu har jag dåligt samvete för den stackars honan som bor själv. Har ju läst att de inte ska göra de,men hur ska jag bära mig åt när hon inte är snäll? Honan är ca ett år.

Decemberfear
0

Hm, ja sådana kan de vara honorna. Det fint ju någon form av hierarki i buren och hon vill kanske visa vem som bestämmer. De andra brukar lära sig att hålla sig undan från henne. Hon kan bo med de andra men håll ett öga så inte blodvite uppstår.