Undulater iFokus

Undulater

Etikettmat-utfodring
Läst 1249 ggr
LitenEstelle
2

Fega undulater...

Jag har köpt torkade rönnbär hos undulatshoppen då det är så lång tid kvar tills det blir säsong.. Har lagt några bär i deras fröblandning men de vägrar att röra dem. 
Hur får jag dem till att våga prova? 🙂

(e.s.) 

Decemberfear
2

Testa blanda dem med något annat än fröer. Jag har märkt att om man blandar med fröer så tenderar fåglarna att safe:a och bara äta fröerna.

Decemberfear
1

Hur luktar rönnbären? Kag köpte torkad fläder en gång (ej från undulatshopen) och när jag öppnade påsen luktade maten lite surt. Har läst någonstans att undulater tenderar att undvika sådant som luktar lite surt (även om det kanske är färskt) då det ofta förknippas med dålig mat. Fläderbären hade nog surnat däremot så vi serverade dem aldrig. Sedan kan ju smaken vara som baken även hos våra små dunisar, det KAN ju vara så att de helt enkelt inte tycker om det, men de brukar ju glufsa i sig det mesta 😊

LitenEstelle
0

Tack för tipsen! Har satt in en skål med rönnbär och lite annat gott nu som ska sitta där hela tiden (tills jag märker att det börjar gå åt).  
Rönnbären luktar okej, så antingen är det som du säger att de tar det säkra före det osäkra eller så tycker de helt enkelt inte om dem. Jag får försöka lite till! 🙂

(e.s.) 

Decemberfear
1

Lycka till! 😊

c001kiem0nster
1

Likadant hos mig, vad som fungerade var att jag la ut rönnbär och torkad ananas med lite andra frön. Bla hirs osv. De funkade böttre n förväntat!!

Aquila-e
1

Vet du vad, det bästa är faktiskt att blötlägga rönnbären så dem mjukas upp vetja! Lägg rönnbär en en skål med svalt vatten. Och låt de svälla så gott de går över natten, sen kan du mosa bären och blanda bären med blötlagda frön! Denna metod funkar både för kaniner och fåglar :D

Enda  sättet för mina att våga pröva något nytt i matväg är annars att jag matar dem för hand :p. Slår aldrig fel. Hanen Milo bryr sig inte om de jag håller fram men honan är alltid snabbt där och börjar testa och gnaga och oftast brukar hon glufsa i sig, och då kommer hanen fram och börjar äta. Har fått dem att acceptera färska örter, kokta ägg, äpplen osv med denna metod. Man behöver dock stå där tålmodigt och man får typ kramp i armarna men det är de värt ^^ Annars så är de bästa alternativet att man blötlägger frön över natten och blandar fröna med tex kokta ägg, bär osv. Jag blandar oftast hallon med blötlagda frön, dem skvätter runt fasligt men dem får ju i sig av saften och lite av bären ^^

Jag önskar bara att jag kunde få dem att bada också men aja…

LitenEstelle
0

Ska prova att blötlägga! Jag brukar blanda frön med tinade blåbär som jag mosar och det slinker ner hos allihop, så förhoppningsvis funkar det även med rönnbären! Tack för tipsen ^^

(e.s.)