sugen på undulater
Hej ni! Jag har under flera års tid varit sugen på en större gojja och då kakaduaskläktet för å vara exakt.. jag har alltid kikat och haft undulater i bakhuvudet men aldrig riktigt fastnat för dom då de är så små. Men jag har börjat tänka om och börjar bli allt mer sugen på en undis men har lite frågar.
1. Hur är de att ha som husdjur?
2. Hur människokära är de?
3. Hur funkar de att ha lösa, vi bor i en etagelägenhet, känns som att man kommer tappa bort dom när de är ute och flyger - eller gillar de att vara där människorna är?
4. Och så bajset, tror ni det är möjligt att träna en undulat att enbart bajsa på specifika ställen? Vill helst inte ha bajs överallt på gardiner osv..
Att nämna kanske så är jag extremt papegojvan trots mina okunniga frågor när det gäller undulater haha..
Att skaffa undulater är nog det bästa beslutet jag någonsin har tagit (fast jag ibland inte känner så, hehe…). De är väldigt sociala och kan prata konstant med varandra, men när det är släckt så vet mina att det är läggdags och då blir det tyst i huset. Jag har två undulater och de är inte så jätte människokära. De har inga problem med att flyga till min hand, sitta på fingret, äta ur handen osv, men mina föredrar att vara med varandra än mig 😛 Däremot så vet jag flera undulater som är människokära och följer efter deras ägare överallt i huset. Hoppas du fick lite svar på några av dina frågor :)
Då skall vi se om jag kan svara på dina frågor🙂
**1. Hur är de att ha som husdjur?
**Undulater är väldigt roliga små individer och dom är alltid igång från morgon till kväll och hittar på bus och lek, pratar med ett ljud som är konstant med några små uppehåll på sitt prat och då sover/vilar dom. Undulaters ljud är som sagt konstant och man vänjer sig snabbt vid deras ljud då det är en viss ton rakt igenom och inga höga skrik-ljud som en del större papegojor kan få fram. Jag själv personligen ångrar inte att jag fick lära känna dessa små gojor, det har livat upp mitt liv det kan jag lova👍
Det som är nackdelen med dessa små liv är att dom är så hårt avlade så livslängden på dom ligger mellan 6-8 år, förr kunde dom bli 12-13 år. Finns dom som får sina fåglar att bli äldre men tyvärr inte det vanligaste, även sjukdomar i stort finns med i bilden som tumörer och annat, allt hänger på att man kan få tag i bra uppfödare som har koll på sina fåglar. Samt en grej till, dom är små gnagare och t ex tapeter är oerhört intressant om dom får intresse för det, särskilt honorna så två hanar är tipset att införskaffa så man slipper tapetätare och gnagare på allting i lägenheten😉
2. Hur människokära är de?
Undulater funkar tyvärr inte som andra gojor vad gäller människokära. Man kan få dom som en del av sin familj och vilja vara nära människor och lätta att få dom handtama men då är rådet att köpa ungar som är hanterade mycket under bebisåldern och som man då fortsätter med när dom kommer hem🙂
3. Hur funkar de att ha lösa, vi bor i en etagelägenhet, känns som att man kommer tappa bort dom när de är ute och flyger - eller gillar de att vara där människorna är?
Det viktiga i det hela är att man lär fåglarna först vart deras bur finns och att dom känner sig trygga där i innan man släpper ut dom för att få flyga fritt i bostaden, särskilt om man bor med större ytor, att ha bra och stora mått på buren gör att man kan ha dom där i i tre veckor eller 4 så dom lär sig att detta är mitt hem och hit vill jag återvända🙂
**4. Och så bajset, tror ni det är möjligt att träna en undulat att enbart bajsa på specifika ställen? Vill helst inte ha bajs överallt på gardiner osv..
**Undulater är precis som sådana att har dom ett särskilt lekträd eller område där dom kan vara håller dom sig där allra mest och återkommer dit när dom flugit sina rundor i bostaden, där kommer också det mesta av bajset att hamna. Det bästa med deras bajs är att det är så oerhört lätt att torka bort genom att spraya vatten på bajset, låt vara en liten stund och sedan torka bort🙂 Men man kan alltså inte lära dom att bli rumsrena bara att försöka ha platser där dom vill vara.
Hoppas du fick svar på det du undrade över och bara att ställa fler frågor om du undrar över mer🙂
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
#2 Det låter ju super bra det där :D blev mer sugen nu på undulater så fick höra exakt det jag ville höra haha, inte så mycket negativt alltså! Jag är ju ändå sugen på två hanar så skönt att höra att de inte är lika mycket tapetälskare som honor då :)
Tack så jätte mycket för ett utförligt svar fick svar på allt jag ville och lite till, håller tummarna att jag snart kan skaffa två små liv 😃
För övrigt är de väldigt vackra! Som barn hade jag en blå hane som tyckte om att pussas, och han ville vara med överallt.