Undulater iFokus

Undulater

Etikett: allmänt-om-undulater
Läst 4860 ggr
Aquila-e
2

Undulat på rymmen!

Min ena undulat lyckades ta sig ut från en minimal springa och har vart lös i skogen i baksidan av vår trädgård i 6 timmar nu. Har lockat med hanen i en bur men då har hon landat ovanpå buren o smitit när jag försökte fånga henne. Nu flyger hon runt i träd o lockropar. Prövade med öppenbur o hirskolv men nej hon kommer inte ner :(. Öppnade fönstret mot skogen hon försökte en gång hitta fönstret men flyg förbi. Jag har hennes lockrop på mobilen som jag lockar med o hon svarar men fattar inte hur hon ska göra för att komma hem? Kag tänkte dela buren med ett nät så hanen är instängd och honan kanske flyger in när hon ser honom? Eller kommer hon bli rädd av nätet? Hon är så nära men så långt bort :( kan aldrig förlåta mig själv min dumhet :(

uz00x
0

Oj det viktiga här är att inte låta henne ur siktet, detta hände min undulat med, men när det var bäcksvart gick vi undan och gick ut i gryningne pch då var han borta :( Så säpp henne inte ur sikte, sedan att dela på buren låter som en  bra idee, försök även att sätta buren så högt upp som möjligt och fyll med mat så det syns :) 

Hoppas hon kommer tillbaka!

Aquila-e
1

Nepo hon är ur sikte nu :( jag väntar på min far som ska komma med nät fast det är bärnär, mjuknät :/ hon håller till nära tror jag och kommer när man lockropar med mobilen men vet inte hur länge hon kommer stå ut

Aquila-e
1

Det är iskallt ute blåser hoppas hon inte fryser :((

emmajensennn
0

Följer för att se hur det går med henne o hoppas du får tag på henne!

You can't make a rainbow without a little rain

Aquila-e
0

Det är nog kört, hon har flygit iväg nånstans o svarar inte på lockropen. Hon flög nog långtbort. Hon har vart på samma ställe i 6 tim så fattar inte vrf hon gav sig av o vart? :((

Aquila-e
0

Kommer hon ens klara natten? Utan mat?

uz00x
0

Natten klarar hon :) Försök lokalisera henne igen, de övelever kallar klimat och att vara utan mat längre och mer änn man tror :) Fokusera på att få in henne bara! :)

Aquila-e
0

Jag har gått runt i hela området 2 gr och i skogen med lockrop. Hon är spårlöst försvunnen. Antagligen flög hon längre sträcka för att hitta sin partner men kom mer vilse istället. Är så arg på mig själv lilla sötnosen blir offer för mitt jävla misstag :((. Hoppas hon hittar tillbaks menantar att hon inte har någon lokalkännedom :(

uz00x
0

Oj, vad tråkigt :(  försök att gå lite längre in i skogen eller så? :o

Aquila-e
0

Jo just så gjorde jag, ska försöka igen i gryningen. Hoppas hon återvänder :(. Och hanen som är helt ensam nu, blir dem lätt deppiga? Eller är det bäldigt inviduellt? Jag tror faktiskt han ver att hon är utomhus, då han vart ute i buren och lockat och spanat efter henne, så jag antar att han "vet"

Aquila-e
0

Jag bor i rashusområde så norr om skogen är det hus. Kanske söker hon sig till människor?

uz00x
0

Är hon tam skulle det inte förvåna mig :) Polisanmäll henne som försvunnen, har du tur hittar någon henne och hon kan återvända hem den vägen :)

Aquila-e
1

Hon är blyg och lite halvtam.  Med en underbar personlighet. Jag hoppas jag får tur imorgon..ska gå upp vid kl 6 och söka..

Aquila-e
0

Letat i 2 tim sedan kl 6. Jag kunde varken se eller höra henne. Omöjligt att veta om hon drog till skogs eller husområden. Vrf var hon tvungen att flyga iväg så långt :( nu har vi knappt nån chans o efter idag tror jag inte hon överlever frostnatt o matbrist :(

uz00x
1

Övelever gör dem längre än du tror! så ge inte upp!  Ring polisen och anmäll henne som borta Sedan sätt ut din andra kille på tex eran balkong för att roa på henne, hans ljud räcker nog lite länre menar jag :) Någon kan redan fått hemma henne så sätt.

Aquila-e
0

Så bör jag sätta min hane i balkongen? (Eller det är mer en altan som vetter mot skogen)  Det är ca 5 grader här, skulle han kunna bli förskyld eller är det säkert för honom? Det är full solljus iof

uz00x
0

kylan ger inte förkylning, å måste an redan ha viruset i kroppen :) Och tror inte det blir ett problem en stund,  lägg en filt på halva buren så han kan "värma" sig lite där och sätt ut honom en liten stund :)

Aquila-e
0

Ok jag satte ut honom på en stol i trädgården. Han är förvirrad men piper endel så hoppas honan hör eller ser honom var hon nu än är. Undrar om hon kan återvända till samma plats? Aja vi ber o hoppas..

Aquila-e
0

Så är undulater tåligare mot kyla än vad vi tror? Har hört om voljärundulater som gillar att vistas i snö o regn, men kanske dem är mer "härdiga" än inneboende undisar? Har alltid tänkt att dem är känsliga djur…

uz00x
0

De klarar teperaturer tills det blir 0 grdit ungefär, sedan kan de vara ute i ännu kallare i studer, men måste sedan få värma sig :) Får ag fråga, de hittades en helvit undulat för någon timme  sedan, var din helvit kanske? :) Tänker att om du har tur kanske det är den :)

Aquila-e
0

Nej tyvärr :( min är den i min Avatar, gul eller rättare sagt (grön skuggvinge)

uz00x
0

okej! Vad tråkigt :(

Aquila-e
0

Omg! Vet ni vad som hände! En jävla duvhök anföll min undis som jag hade i trädgården i buren för att locka! Jag har haft kaniner i 10 men aldrig sett rovfåglar i vår närhet! Han klarade sig som tur är jag satt i vardagsrummet och höll koll på buren när höken helt plötsligt slog till, jag rusade ut ropandes jag var tätt intill höken som fortsatte försöka få tag i min undis i buren med klorna tätt omslutna runt gallren. Han gav sig inte! Jag vart så rädd, som tur är gav han sig och jag tog direkt in buren. Milo är nu tyst o verkar chockad. Men inga skråmor som tur är. Jag tror nog att höken måtte ha fått tag i min undis på rymmen :( vågar inte hoppas längre, hon var ingen smidig flygare o inte snabb heller, ganska klumpig stil hade hon :(. Kanske var det så att hon inte flög bort igår kväll utan togs av en hök, för vrf ska hon spårlöst lämna området hon satt i i 6-7 tim bara sådär?

Aquila-e
0

Det var visst en sparvhök o inte duvhök enligt bilder på google

uz00x
0

Nejmen vad tråkigt :( Det är ju tyvärr möjligt att rovfågeln fick henne :( Beklagar verkligen :(

Aquila-e
2

Ja jag är så ledsen och så arg på mig själv :( Hon var så underbar och fin, så mjuk till sättet, mam bara smälte när man såg på hennes lilla ansikte. Hon satt ju i långa perioder på samma träd och inte gör det saken bättre att hon var lysande gul och att hon lockropade högljutt. Antar att en hök förr eller senare fick syn på henne o då vart det nog kört. Dem slår till så snabbt o tyst. Ja jag tror det är de enda logiska till hennes plötsliga försvinnande igår kväll. Det gör så ont i mig att tänka på att hon slutat sitt liv i klorna på en hök.. Lilla underbara älskling… jag hoppas ändå lite att hon kommer komma tillbaks, ska gå runt en runda till i området.

uz00x
0

Gör det, och glöm inte att  polisanmälla henne som försvunnen : )

Aquila-e
1

Jodå jag anmälde imorse, och satte upp lappar

uz00x
1

Vet ju inte vart du befinner dig, men detta lades precis ut :) 

Upphittad undulat söker sin ägare!

Den hittades i Lagmansered utanför Sollebrunn igår eftermiddag. Den är gul. Snäll och tam, märks att den är hanterad. Måste blivit "borttappad" igår då den troligtvis inte borde ha klarat kylan natten till förrgår.

Vet du vems pippi det kan vara? Ta i så fall kontakt med polisen i Alingsås och Trollhättan, där den är anmäld som upphittad.
Eller kommentera för att komma i kontakt med upphittaren.

Aquila-e
2

Tack för att du håller utkik!

Aquila-e
1

Men är nog knappast min då jag bor i salem, hon kan nog inte flyga flwra mil under 1 natt :(

uz00x
0

Ring i alla fall och kolla, bättre att vara säker, undulater kan ju verkligen förvåna en ibland :)

lollynonna
0

#31 ring och fråga om du får komma och kolla eller att de skickar bild?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

uz00x
0

jag själv förlorade min undulat som senast nästa dag sågs en mil från mig :)

Aquila-e
0

Tror fortfarande inte att det är min då hon försvann ur sikte vid kl17 igår eftermiddag :(

lollynonna
0

#35 men om det skulle vara din,är det inte bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite?

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Aristarcos
0

# 31 bor du i Salem/ Stockholm ? Då är det nog inte troligt att det är din fågel nära Trollhättan.. Men är det bara ett par mil, då hade jag satt mig i bilen och kollat ! De kan komma långt på sina små vingar.

Aquila-e
0

Ja jag tror inte hin kunnat flyga flera mil på 1 timme typ :(

lollynonna
1

#38 Kanske inte,men vill du inte ha tillbaka henne? OM det skulle vara henne så hade du ju fått tillbaka henne nu. Ring och be dem skicka bilder för det KAN ju vara hon även om det inte är jättetroligt,men om? gör det för säkerhetsskull:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Aristarcos
0

#39 håller med, hade hellre försäkrat mig om att det inte var min undulat,  för tänk om det är hon ???

Aquila-e
0

Självklart ska jag kontakta för säkerhetsskull ^^

Aquila-e
0

Hmm nja annonnsen är ju lagd den 5 mars?! Min kom bort igår, 14 Mars :/

Aquila-e
0

Jag mejlar dem för säkerhetsskull om dem råkat skriva 5 Mars istället för 14-15..men vågar inte hoppas på att få se henne igen :(  Var ute nyss och letade och fann mig själv tittat efter gula fjädrar/rester om en sparvhök tagit henne, dem flyger ju bort med bytet men ja… Detta är det värsta som finns, att inte VETA vad som hänt :( Jag kommer aldrig kunna förlika mig med detta.. .

Aquila-e
3

Hon är upphittad! En man ringde mig angående henne, de hade hittat henne  i en friluftspark som är belägen ca 14-15 km från mitt hem! Han skickad bilder och a de är hon!  Jag som just intalat mig själv att hon måtte ha blivit fågelmat, så hade hon tappert flygit på. Tack godegud för at on klade sgoch för änniskor som denna man och hans fru <3  Hon ärhos polise, ska åka imorgon och hämta hem lilla äventyraen, och vara paranoidnoga med fönster och dörrar ^^

Pinglanpinglan
0

Åh vad fint Aquila-e! :-)

Aquila-e
1

Ja jag är så lycklig! Jag ska hämta henne vid kl 12. De enda jag är orolig över om hon är medtagen? Om polisen kunnat få i henne mat o vatten? :(

epingle
2

Så lättad jag blir! Haft en klump i magen sen ditt första inlägg om att hon flugit ut. ❤️

uz00x
0

Fasen vad nice! :D

Aquila-e
1

Ja jag är lättat men jag har försökt nå polisen i 1 timme nu! Ingen svarar fastän receptionen har öppet från kl 8 >_

Aquila-e
0

Åå så typiskt! Dem är i möte till kl10.20. Jag fattar inte hur folk i hittegods är funtade!? Varför i hela frisens namn hör dem inte av sig så fort dem fått in ett djur? Jag har hu lämnat anmält igår morse. Hoppas hoppas hon mår bra

Aquila-e
1

Så nu har jag hämtat min lilla sötnos <3 Hon mår bra och är jätte glad över att ha återförenats med Milo. Hon är hungrig och flyga runt är fortfarande kul tycker hon :p   Hon är dock lite smutsig om sjärtfjädrarna. Jag har dushat henne ordentligt med blomsprayen, hoppas det är bara ofarlig "damm". Hon är ju bara halvtam och kommer till en bara om det vankas något gott, Mannen som hittade henne berätytar att hn bara kom flygandes och satte sig på hustruns axel, hon resonerade säkert "människor=Mat!"  och hos polisen var hon visst hur tam o medgörlig som helst men så fort hon kom hem var hon sitt vanliga småvilda jag :p

Jag är så glad att det gick bra och att hon slapp bli hök mat eller svälta ^^

epingle
1

Å, så skönt att höra! 👍

Aquila-e
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite bilder på sötnosarna <3

Aquila-e
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

2

epingle
0

❤️

uz00x
0

Gud vad glad jag är att det gick bra tillslut :D Jättefina dunen är på bilderna! :D

Aristarcos
0

Haha, de verkar ha saknat varandra, skönt att du fann henne igen… känns ju nästan som en chans på miljonen… du kanske ska köpa en trisslott också :P

Aquila-e
1

Haha tack alla! Ja visst har vi haft en enorm tur! Hon verkar fortfarande extra hungrig. Jag gav båda lite kokt ägg och oj vad hon glufsade i sig! jag ser liite förändringar i hennes energi, sätt att vara. Hon var lite mer försynt av sig i vissa fall men hon är mer på hugget nu, undrar om upplevelsen påverkade henne på djupet..

JohannaN
0

underbart att höra att dina hona är hemma igen🤗🥳🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Aquila-e
2

Tack Kramisen! Ja det är underbart.

Idag gjorde honan något som får mig att tro att hon verkar ha fått smak för "utelivet".  Dem var fria utanför buren i mitt sovrum, fönstret var förstås stängt med persiennerna nerdragna vinklade så att man kunde få in ljus. Honan satt på ett av de långa trädgrenarna utanför buren när hon helt plotsligt till min bestörtning flög till fönstret och satte sig på ett persiennblad (hon är såpass liten att hon lätt kunde greppa persiennbladet och hålla balansen)  och kikade neråt (fönstret öppnas genom att man skjuter den nerifrån och utåt.
 När hon såg att det ej var någon springa där flög hon tillbaks till sin gren. Och ja jag är säker på att hon kikade efter en springa och inte så att hon bara ville sitta på persiennen.

Jag tolkar faktiskt detta som att hon inte alls lärt sig sin läxa och glömt hur förtvivlad vilse och rädd hon var när hon rymde förra veckan, att hon helt enkelt ville ut i de fria och flyga. Vad tror ni? Hur som helst var hennes beteende riktigt obehagligt, fastän fönstret var stängt fick jag lite hjärtklappning :/

uz00x
0

haha, när vädret blir bra, ta ut henne i solen i en bur, tror jag hon kommer uppskatta :)

Aquila-e
0

haha ja, men då kommer sparvhöken :p

Nä jag kommer ställa ut dem i solen under altanen i vår så dem får i sig D3. Helst vill jag näta in altanen så dem kan få sig en voljär..men måste övertala pappa.