Undulater iFokus

Undulater

Etikett: beteenden-hälsa-skötsel
Läst 1264 ggr
Decemberfear
0

Vad har hänt med fjädern?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

När vi var i djuraffären idag för att införskaffa nya matskålar och fick vi syn på den här unga damen. Hon är 12 veckor och saknar sina långa stjärtfjädrar. Jag är väl medveten om att djur från affären inte är ett bra alternativ för djurens skull, men den här flickan blev bortvald av flera hutlösa köpare som plockade åt sig utifrån sina egna begär. Efter en timmes funderande bestämde vi oss för att ta med henne hem för att försöka få henna att känna sig önskad, välkommen och värdefull precis som hon är. Enligt personen som jobbade i affären (som verkade stressad) så har hon saknat fjädrarna sedan hon kom dit. Jag har läst lite om fransk fällning, kan det här vara ett resultat av det? Hon flyger bra ändå men frågan är om fjädrarna växer ut igen? (Just nu sitter hon i karantän då vi inte vill släppa henne direkt från affären in till våra andra fåglar)

VildaVittra
0

Jag tror inte att hela ditt inlägg kom med. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Decemberfear
0

Åtgärdat! 😊

Decemberfear
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vid uppladdningen beskars bilderna lite knepigt, testar lägga upp en till bild där man kanske ser något bättre att hon har en liten "stump" bara.

Fenix_Chicci
2

Jag tycker fjädrarna ser så pass fina ut att jag tror att det bara handlar om en ruggning, hon har även några taggar i ansiktet där dun håller på att bildas. 
Om en undulat saknar stjärtfjädrar kan det röra sig om fransk fällning men då brukar fjädrarna vara av dålig kvalitet och inte sådär pass utväxta. 
Med största sannolikhet är det inget fel, men beror ju på HUR länge hon varit där. Det tar lite tid innan en stjärtfjäder växer ut, men inte hur länge som helst.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Decemberfear
1

Tack för svar!

Hon har nog varit där i högst tre veckor, men de har ganska hög omsättning av fåglar, vi är där någon gång i månaden för att inhandla diverse nytt såsom vitaminer eller leksaker, då är där aldrig samma gäng med fåglar som där var senast. 

Det smärtade mig så att se henne bli bortvald av flera köpare för att hon inte ansågs "fin nog". Det är kanske ingen bra idé att bidra till deras omsättning? Men samtidigt, nu var hon där och folk ville inte ha henne för hon var hona och saknade fjädrar. Oavsett så har hon det bra nu hos oss.