Undulater iFokus

Undulater

Etikettburar-voljärer-inredning
Läst 5548 ggr
[kallepudas]
1

Burbygge Del 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då är det dags igen för burbygge igen.

Fronten till bur nr 2 är ju redan klar.

Den byggs med aluminiumprofiler 25X25X1,5 och den ska få nät med maska 19X19MM & trådtjocklek 1,05mm

I denna bur ska mina dvärgpapegojor bo så jag behöver inte ha så små maskor i nätet som undulatburen har.

Måtten blir detsamma som bur nr 1 vilket är 160X88X70 Längd/höjd/djup

drutten2
1

Spännande.Flört

[kallepudas]
1

Skruvas & klipps nät för det vilda….ett himla jobb…men vad gör man inte för sina fåglar..Skrattande

[kallepudas]
1

ännu en bild från nät-klipp-skruvande

[kallepudas]
1

Då var fronten nätad.Nu ska dörrarna tillverkas & sättas ihop för att sedan få nät & gångjärn.

[kallepudas]
1

Och nu var delarna till gavlar & bakstycke färdigsågat & ska nu monteras ihop,sen blir det nät….Tungan ute

[kallepudas]
1

Då var nät monterat på taket & baksidan….kvar är nu gavlarna & att montera dit den hela bottenplåten som mäter 160X70….Imorgon får jag göra detta samt göra iordning luckorna som ska monteras ihop & få nät. Sen får mina dvärgpapegojor flytta in i denna bur.

[kallepudas]
1

bild…buren ståendes på högkant…

[kallepudas]
1

en bild till på buren ståendes på högkant…

drutten2
0

Snabbt jobbat.Skrattande

Går nästan att ha den så med. FlörtTungan ute

[kallepudas]
2

#9 Ja fast då blir inte så mycket flygning i sidled utan mer upp & ner…Flört

Ja det går fort att bygga när man kommer igång.

Imorgon blir den klar & då är det en kvar att bygga…hehe

drutten2
0

haha, jo jag vet… inte såvärst lyckat kanske.Flört

Oj, vad det rullar på. Glad

[kallepudas]
1

Då var delarna till luckorna färdigsågade & ska nu sättas ihop för att sedan få nät & gångjärn och lås…sedan monteras på buren och sen är den klar….

[kallepudas]
1

Så här blev det när Bur 2 hamande på Bur 1.

[kallepudas]
2

En bild till med lite gungor & två dvärgpapegojor som inte är tama men kul kommer dom nog ha med så mycket plats.Glad

[kallepudas]
1

en bild till……

[kallepudas]
0

Då var detta bygge över,visserligen en bur kvar att bygga men den byggs ju på samma sätt som dom andra två.Det var en hel del mätandes & sågande och så klippa nät så man riktigt känner att man har ett par händer…Tungan ute Nya sittpinnar ska införskaffas från skogen så jag får besöka en kompis & fixa hem lite fina björkgrenar. Undulaterna väntar på sitt blåbärsris för dom älskar när jag händer in nyduschat blåbärsris med blåbär på….THE END!

drutten2
0

Toppenbra blev det!! SkrattandeSkrattande

[kallepudas]
0

Tackar…ja det blev riktigt bra…ska bygga en liten ställning som den undre buren ska stå på. Cirka 30cm hög,så kan jag ha förvaring under där hade jag tänkt….såsom fröer,äggfoder med mera.

drutten2
0

Smart, och så slipper de stå direkt på golvet.Glad

[kallepudas]
0

ja på golvet ska den inte dom inte stå….tänkte mig först ett ikeabord…serien lack men dom får jag kapa benen på i så fall och dom står inte under hela buren heller så bättre att göra en liten ställning som passar,eventuellt ska det hela få hjul oxå så det blir lätt att flytta….vilket det är redan nu men lättare skadar ju inte.

drutten2
0

Skönt när det är lätt.Tungan uteFlört

Det blir ju snyggare med en matchande ställning om inte annat.Glad

[kallepudas]
0

#21 Ja det blir ju snyggare & jag har sett att dom har på biltema plastbackar med lock som är perfekta att förvara frö i & dom var rätt billiga dessa backar oxå.Underlättar ju lite eftersom jag alltid köper fröer i 25kg:s säck.

drutten2
0

Ja absolut, de är jättekäcka sådana plastbackar. Har några själv.Flört

Jadu, sådana stora förpackningar blir det ju inte här.Tungan ute

Yousefgråjako
0

Hej…

Asså du är en proffs mycket bra jobbat…

Men jag har bara en fråga varifrån köpte du aluminium profilerna?

JohannaN
0

superfint Kallepudas 🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

kallepudas
3

#24 Närmsta metallvaruhus är det bara att uppsöka.

#25 Tack så mycket…är mycket nöjd med burarna en har jag sålt eftersom antalet fåglar har jag varit tvungen att dra ner på så nu i dagsläget har jag bara mina undulater kvar en flock på 14 individer.

På den buren jag har kvar har jag monterat en rejäl aluminium-baksida för att minimera skräpet som hamnar bakom buren vilket jag blev helt nöjd med.

drutten2
0

Och här om man vill bygga själv. http://bird-box.shopgate.com/item/31303034

kallepudas
2

Tjäna pengar? Är ju knappast rimligt att man skickar någon från Norrland till Göteborg för att köpa aluminiumprofiler……. Närmsta metallvarhus är ju det bästa och billigaste……Göteborg har flera stycken likaså Stockholm och Malmö.

VillVetaMer
1

#29 Oj så fint Kallepudas! Sådan här bur hade jag velat bygga. Vad heter materialet? Var hittar jag det? Vänligen, M.

kallepudas
1

Vanliga aluminiumprofiler som säljs av företag som säljer metall,alltså plåt & sådant och det finns nog ett sådant i varje normal svensk stad så kolla i din närhet där du bor. 

Övriga delar är ju nät & det finns ju i olika storlekar så det beror ju vad du ska ha för fågel men det finns på nätet kommer inte ihåg adressen men google fungerar ju. 

Dom svarta kopplingarna köpes ju lättast det antal du ska ha till din bur genom flexipet.se 

Jag köper mina från tillverkare men då gäller köp av hela förpackningar=storpack så det är inte lönsamt att köpa små volymer.

kallepudas
2

Du kan ju även kolla in på företaget som bygger burar i detta material:

www.flexipet.se 

om du inte vill såga & bygga själv och om du vill ha din bur lite mer avancerad. 

Mina burar blev i all enkelhet med fast botten…alltså ingen städlåda.

VillVetaMer
1

Tack snälla för bra svar! Ska kolla upp det! Letar bur och tycker att många inte är bra. Så bättre att bygga eget. Vänligen, M.

kallepudas
1

#33 Vad är det för fåglar du har?

VillVetaMer
1

#34 Jag har inga än, utan vill ta reda på så bra info först och lära mej så mycket som möjligt innan jag skaffar. Det är undulater jag vill ha, ur den blå färgskalan med dess olika nyanser och teckningsvarianter. Vill inte börja med att göra fel, utan vara noggrann från början. Vänligen, M.

kallepudas
2

#35 Ja att vara lite påläst skadar ju inte när man börjar. 

Till min bur med undulater har du länk till det bygget här där jag använde ett burnät med maska 12,7x12,7mm perfekt för undulater & även finkar.

http://undulater.ifokus.se/discussions/4f9a74bb88f472381a00225c-burbygge-del-2

VillVetaMer
1

#36 Tack för länken :-D Vänligen,M.