Zmulans kompis har rymt!!!
Hej!
Jag har haft två undulater, två tjejer som levt ihop de senaste två åren. Nu har den ena rymt!! Hon har varit borta en vecka nu och vi har gjort allt som står i vår makt att hitta henne igen, men utan resultat. Det är nog rätt kört, tyvärr :-(.
Undulater är ju inga djur som mår väl av att leva ensamma i längden, men frågan är hur man gör på bästa sätt. Zmulan är två år, halvtam och en ganska tuff tjej. Det var hon som bestämde innan Zorro rymde, trots att hon är ett år yngre.
Ska man köpa en undulatunge som sällskap? Eller se om man hittar en äldre undulatkompis som behöver omplaceras? Kommer hon acceptera en ny kompis, och frågan är vilket som är lättast att acceptera, unge eller äldre fågel? Man skulle ju vilja testa ett tag och se om det funkar så man inte helt plötsligt sitter med två fåglar som inte kommer överrens :-/.
Någon här inne måste ju ha erfarenhet av detta, vad ska jag tänka på? Hur ska vi göra för att det ska bli så bra som möjligt för Zmulan? Är det någon i närheten av Jönköping som behöver omplacera en pippi som vill testa att sätta ihop dem?
Hoppas någon kan hjälpa mig med lite tips och råd!
Jag tycker att det går lättast med unga fåglar, jag hade också en väldigt tuff och kacksig tjej. Köpte en unge och dem blev jätte bra kompisar. Det borde funka =) Men antar att detta är en hona? Det kan gå med en äldre hona med kan ej garantera det… isåfall en äldre hane =) Lycka till!=)