Pellets Eller frön?
Hej! Förra veckan var jag hos veterinären med en av mina undulater pga att jag trodde hon hade lite lång näbb ( vilket hon inte hade) Men när jag var där sa hon att det var bättre att ge pellets och frukt och grönt till. Vad tycker ni är bäst frön + grönt eller pellets+grön? Jag tycker pellets känns så tråkigt och onaturligt för undulaterna men jag vill ju att dom ska må så bra som möjligt Så nu vill jag höra åsikter och varför ni tycker som ni gör?
Frön är mycket naturligare, man kan variera dem osv. Dessutom gillar mina undulater inte pellets. Om fröna är utav bra kvalité är det som sagt mycket bättre med frön tycker jag.
Dessutom brukar det finnas lite konstiga saker i pellets som inte alls är så naturliga, till exempel är det konstgjorda vitaminer och mineraler tillsatta för att dessa försvinner medans de pressas under hög värme.
Om du då ger dom grönt också tillsammans med frön blir det helt enkelt bättre :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
först måste man se vad pellets är för något och pellets är material i detta fallet djurfoder som pressats till små, hårda kulor eller stavar som sedan ges till fåglarna eller djuren. Pellets är ett så kallat fullfoder, vilket innebär att det ska vara näringsmässigt såväl komplett som balanserat. Det förutsätter givetvis att det rör sig om pellets framtagna just för den aktuella arten🙂
man vet ännu inte exakt vad alla arter av sällskapsfåglar äter i det vilda och dels för att det som de äter i det vilda inte finns att få tag på i zoo-butiker. Tyvärr har burfåglar traditionellt utfodrats med en ensidig frödiet som skapat bristtillstånd och sjukdomar🙂
Fågelägaren vet inte hur dom skall få till en bra kost till sina fåglar och då blir det pellets som alternativ. Varför veterinärer föreslår pellets är på grund utav att dom inte vet hur dom skall hjälpa fågelägarna med att få till en varierad kost🙂
Nackdelarna med pelleterat foder är att en del individer inte blir stimulerade av det eller helt enkelt vägrar att ta det. Det leder till sämre kondition eller avmagring och svält. Dessutom stimuleras ju inte fodersöksinstinkterna alls av pelletsskålen.
jag ser pellets som ett processat foder där det inte blir mycket kvar och att det kan vara till mer skada än nytta. När det gäller processat foder så är det så att all behandling av livsmedel på detta vis kan påverka dess näringsdensitet. Mängden näringsämnen, den förlorade mängden beror på maten och bearbetningsmetod. Exempelvis värmen förstör C-vitamin pelletsprodukter har då mindre C-vitamin därför att konserverad frukt förlorar c-vitaminet mer än det färska alternativ🙂
å ena sidan när man talar med veterinärer här i Sverige så säger dom att det är det bästa för fåglarna, någon säger pellets ihop med frön samt också en varierad kost i övrigt och att pellets inte skall vara direkt skadligt då det inte finns belägg för det.
Men å andra sidan när man läser på utländska sidor där dom många gånger kommit längre i fågellära än vi här i Sverige så sägs det bland annat så här: När fåglar, som har gått på en dålig kost, som sedan matas med pellets, börjar fågeln/fåglarna att glänsa med god hälsa. Deras näbbar, fjädrar och fötter visar tydligt att de kost "strömavbrott" har korrigerats. Men allt eftersom tiden går, finns det en rebound-effekt, där andra näringsmässiga problem uppstår på grund av närings missar eller översatsningar i pellets dieten. Dessutom är inte alla pellets skapade lika och vissa innehåller även ingredienser som kan vara skadligt för dina fåglars hälsa samt att pelletsen inte är gjord för just den specifika arten utan görs för att passa alla fågelarter vilket i sin tur ställer till problem🙂
Allt som allt måste man också vilja läsa på vad gäller foderlära och förstå dom olika komponenterna i fågelkroppen vad gäller vitaminer, mineraler, protein, antioxidanter, kolhydrater, nyttiga fetter, salter, jod och kalk och vad dom gör i fågelkroppen och vilka som behövs mer av än andra och vilka som i överdriven form kan vara skadliga i fågelkroppen i för hög dos mm. samt vad som gäller för just den art man har, vissa arter som undulater kräver lite mer protein än fett i sin kost samt också jod men att kolhydrater kan göra skada i form av övervikt, medans andra större arter kräver t ex mer kalcium eller mer fett.
Det är alltså inte enbart att sätta in en grönsak dagligen utan en variation av dom olika grönsaker, örter, bär, frukt, groddar, odlade skott mm. samt att mixa ihop dom ifall man har kräsna fåglar så dom inte har något val än att äta det som erbjuds. Vissa saker behövs också extra i fågelkroppen precis som i människokroppen så som b-vitaminer och dessa behövs dagligen och det ges mest effektivast i droppform ihop rörd med maten🙂
När det gäller frögiva till fåglar har många inte förstått att det är av stor vikt att ge dom en fröblandning med många variationer av frön och av bra kvalité dit hör inte fröblandningar köpta i våra mataffärer. Det handlar alltså om att ge en bra varierad frödiet med många olika sorters frön istället för tre. Då måste fåglarna äta olika sorter och inte enbart av få. Sedan också något man kan göra med frön som inte pellets kan och det är att grodda och blötlägga dom vilket ger både mineraler, vitaminer och mycket annat i nyttighetsväg.
Man kan också så fröna och ge av skotten som växer upp vilket man inte kan med pellets och då många parakiter t ex också lever av gräset som växer upp av fröna är det ett välkommet tillskott hos fåglarna som inte finns i pellets. Att också kombinera detta med färska grönsaker, örter och bär gör att man kan få ihop en bra varierad kost för fåglarna på ett vis man inte kan med pellets🙂
lite från mig, hoppas du blev lite klokare men alla gör som dom vill och är det så att du vill gå över på pellets säger jag pellets men med frön i kosten också samt grönsaker, örter, bär, odlade skott, groddar, blötlagda frön och då och då frukt🙂 även mosat kokt ägg är ett välkommet tillskott hos fåglarna då och då🙂
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
Jag ger dom nu undulat shoppens favorit mix men jag tänkte att om jag köper en påsar pellets som jag mortlar och ha på fröna ibland, det funkar väll? Sen är mina två ganska dåliga på att äta grönsaker jag brukar blanda grönsaker med fröna och då trodde jag att dom åt men sen testade jag att ha i hela blåbär och sen på kvällen var dom inte blåa på näbben så då förstod jag på att dom inte alls brukade äta grönsakerna, då kände jag att jag hade varit ganska dum som inte hade märkt det innan, så hur ska jag göra för att dom ska äta grönsakerna? Och hur brukar ni servera grönsakerna i en egen skål eller blandat med fröna? Tack för dom två svaren det uppskattas😊
så här är det, även i fall du mortlar pelletsen är det heller inte säkert att dom får i sig av det🙂😉 det är som så här vad gäller just undulater som är väldigt kräsna i maten att vi människor får inte ge oss i att försöka få i dom allt det dom behöver, vi måste vara tålmodiga, påhittiga och inte ge upp🙂 tips finns i massor att få dom att smaka på saker och ting, det är nämligen som så att det hör till undulatens natur att vara nyfiken så alla sätt är bra så att säga🙂
då gör du som så här (ett tips att få dom att börja vilja smaka på saker):
Tina upp frusna svenska blåbär så att det blir saft av det, varför svenska blåbär undrar ni då?? jo, för dom innehåller mer av det färgade nyttiga ämnet med antioxidanter vilket gör att det är lättare att jobba med när man skall ha ner det i en så kallad röra. Häll i saften där ni tycker att det känns lagom och tillsammans med mängden frön era fåglar äter. här är det en tesked till varje fågel hos mig (per mål mat/ 3 gånger per dag).
Rör ihop saften med fröna så fröna blir täckta av saften/blå. Lägg sedan i kalkpulver och vitaminpulver och rör ihop även detta. Sedan är det bara att lägga upp i skålarna och servera och glöm inte en matsked till varje fågel per mål mat. lägg gärna i lite blåbär också så fåglarna kan smaka på dom och lära sig att det som smakar på fröna är det som kommer från dom mörka bären, servera inget annat än just detta och ha tålamod, då tålamod och undulatägande går hand i hand🙂Samma sak kan du göra med både blötlagda eller groddade linser och mungbönor som du då finhackar i en mixer och lägger i och rör om, eller om du vill ta t ex vetegräspulver, eller korngräspulver, eller lite spirulinapulver, eller nyponpulver (osockrat) mm. men till dessa behöver du en sprayflaska för att spraya fröerna lite lätt så dessa pulver fastnar på fröna dom blöta fröna, du kan också finhacka morot, palsternacka, gurka mm. och också göra samma sak som med blåbären. På detta vis måste fåglarna smaka varje gång dom tar ett frö. Vätskan är lika bra som själva saken du har i.
Du kan också göra som så att du tar bort vattnet på kvällen och serverar t ex morotsjuice ekologisk och då gärna egenpressat men köpt går också bra ihop med deras vatten så får du i dom det också, samma sak med alo vera juicen, egenpressad apelsinjuice mm.
Detta kan du även göra med dom viktiga b-vitaminerna men se då till att det enbart är b-vitaminer, dom bästa ute på marknaden är dom som är för hästar och lantdjur som du häller i en halv medicinspruta med b-vitaminer i en vanlig normal fågelvattenskål eller en hel medicinspruta till en liter vatten.
Häng gärna upp ärtskott, färskt gräs, sallad, någon ört, men också hel morot, palsternacka, gurka, pumpa, aubergine mm. och då undulater är nyfikna av sig av naturen så det bör inte ta långt tid för dom att börja smaka på maten eller det andra. Tänk också på att häng det lättillgängligt där dom gärna sitter mest för då gör det att dom vågar prova. blir dom rädda ge inte upp för det kommer att ge med sig till slut och nyfikenheten kommer att ta över🙂
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
Mortlar också pellets & pudrar det över rörorna jag gör ett par gånger i veckan :)
Okej tack för tipsen ska testa det :)
Helt klart pellets.. endast frö diet borde vara olagligt. Förr när jag va yngre o inte visste bättre gav jag endast frön + grönt. Va tvungen att åka till veterinären hela tiden på grund av fett lever osv… gett dom endast pellets dom senaste 10åren och har inte behövt åka till veterinären en enda gång! Synd att alla fågel ägare inte vet om detta, Visst pellets är mycket dyrare än frön men är verkligen värt det och såklart man kan ge frön/hirs ibland som snacks! Så många fåglar i bur där ute som dör pågrund av detta
#7: Tråden är flera år gammal.
Men som svar på kommentaren; köper du rätt fröblanding med 50% kanariefrö så är det inga problem. Pellets innehåller mycket socker, samma med frukt.
Grönsaker och bär är bättre. Ju mer fröblanding dem har att välja på, desto bättre.
Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater