Grundläggande skötsel
Pojkvännen har hittat en liten undulat på rymmen. Den är infångad och polis, djuraffärer och tidningar är kontaktade för att förhoppningsvis hitta ägaren. Om inte ägaren hittas så är pojkvännen sugen på att behålla den. Han är dock inte uppdaterad med hur en undulat ska hållas och skötas och tycker att det är okej att den bor ensam (vilket inte jag (och lagen?) tycker!) och tror inte att han är beredd på hur stor bur som krävs. Jag haft fåglar tidigare men det är längesedan och jag är mycket ringrostig så behöver lite fakta och tips.
Den har ingen ring. Betyder det att den är från butik eller behövs det ingen ring på undulater? Antar att det är lika NONO att köpa undulater i butik som det är att köpa marsvin?
Minst två är självklart. Funkar det bra med två av samma kön? Vill inte ha ungar.
Hur stor bur ska man ha? Vet vilka mått som är minsta, 70*60*45cm alt. 90*60*50cm beroende på hur stor fågeln är, men på marsvin (som är min inriktning) så är de minsta tillåtna måtten ett skämt. Är det samma för fåglar? De kommer troligen inte få komma ut och flyga så mycket, hur stor bur/voljär krävs för att de ska kunna bo där hela tiden?
Finns det någon Mycket detaljerad artikel eller liknande på vad för, hur mycket och hur ofta de ska ha mat? Just maten är det jag är minst kunnig om och mest orolig för.
Jag har säkert glömt en massa viktigt så in med all information ni har!
Vet inte jättemycker men svarar så gott jag kan =P OM jag förstått de hela rätt så övergår undulaten i din killes ägor efter att anmälan legat hos policen i 3 månader utan resultat. Mins inte exsakt hur detta med samma kön är men har för mig att de är best med antingen hane och hona eller 2 hanar. Syster har två brudar och de funkar ihop men kan bråka ibland. OM du inte ger paret en holk kan de inte ruva. Fåglen är (antagligen?) inte någon stamtavlefågel men de betyder inte att den är från en djurafär.
Se till att ha en bra fröblandnign som basfoder, rent vatten, en kalksten och ge gärna lite grönt varje dag (men intrudusera det försiktigt och presis som med gnagare. Inge citrus, inge lök, avokado, eller stenfrukter. Gurka, sallad, äpple, riven morot, citronmellis är några ex på sånt dom brukar gilla. Att ge tec marikex eller ett rån brukar uppskattas då det är kul att smula sönder. Naturpinnar i olika storlekar för att fötterna ska kunna variera greppen. Gärna någon gunga och lite andra leksaker, finns massor med saker man kan göra själv billigt.
Ju störrebur destå bättre, gämt antal fåglar och gärna 4 då de är flocklevande. Ungefär de jag vet =P
tycker jag var ett super bra svar dragonstar🙂 Har inte något att tillägga och fråga om du undrar över fler saker🙂
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
Tack för svaret men lilla fågeln har hittat hem till sin ägare :-D En handikappad kille som blivit av med sin älskade fågel, lita på att han blev lycklig <3