Nästa steg?
Hej! Jag har två undulater som jag hämtade för en vecka sen, redan andra dagen så hoppade dom upp på min hand med hjälp av hirs. Jag kunde flytta runt handen utan att dom flög iväg men så fort maten hitsen tog slut så flög dom vidare. Och jag vet inte hur jag ska göra för att nå nästa steg jag vill kunna klia dom mm och dom ska vilja umgås med mig utan hirsen, hur ska jag gå vidare och hur har ni gjort? Jag vet att alla är individer och alla har olika sätt men jag behöver ändå lite tips på hur jag ska gå vidare😊
Hur reagerar fågeln om du tar in handen i buren?
Jag hade ju börjat närma mig fågeln utan mat i handen.
Först en bra bit ifrån. När jag ser att fågeln är helt avslappnad (putsar sig etc) så tar jag ut handen och kommer tillbaka om en liten stund. Då testar jag lite närmare…och så vidare och så vidare.
Ser jag att den ryggar undan tar jag bort handen och börjar om om en stund…
När jag får ha handen nära fågeln låter jag alltid den ta första steget till kontakt med mig. Efter det vågar jag försöka ta kontakt med den….
Och hela tiden pratar jag lugnande med fågeln…
Det har tagit olika tid med alla mina fåglar hur lång tid det tagit innan man fått klappa dom och träna dom på att sätta sig på fingret. En del har tagit 1 dag, andra över en vecka…
Tid och tålamod ;-)
Okej tack dom brukar flytta lite på sig när jag kommer med handen för nära. När jag försökte "klappa" den igår så bet han mig för jag gissar att han kände sig trängd vilket var helt och hållet mitt fel. Men jag får testa som du sa utan mat hittills har jag bara använt mat . Tack så mycket för svaret😊
Hur menar du att dom ska ta första steget till kontakt med mig, hur brukar dom göra då?
Jag kan hålla handen bara en cm ifrån dom och båda sitter och putsar sig men hur ska jag göra nu då?
Ja men om du får vara så nära och dom ser helt bekväma ut då så fortsätt genom att se om du får klappa magen! ;-)
Okej tack :-)