HJÄLP snälla...
Jag är så blödig så när jag såg en bortskänkes annons på en undulathona som inte såg ut att må bra åkte min man o hämtade henne direkt…
Hon har precis kommit hit och det enda jag har gjort är att ställa henne på ett bord med ett lakan på en bit av buren o satt en lampa ovanför.
Men nu behöver jag hjälp att utreda vad som är fel med henne.
Hennes näshålor är liksom…insjunkna, de ser ut som de är torkade sår.
O som ni ser så tycker jag hon sitter så ihopsjunket o burrigt.
Hon verkade bli glad över lampan iaf.
Buren var något hemmabygge och jag ska försöka ordna en lämpligare bur inom de närmaste dagarna.
Just nu vill jag lämna henne lite ifred för att hon ska få chansen o hämta sig, men imorgon vill jag gärna börja fixa iordning för henne.
1, Alla speglar ska bort iaf, så mkt vet jag.
2, Blir hon frisk ska hon ha sällskap, det vet jag oxå.
Men vad mer behöver jag tänka på?
Ska åka o köpa hirshkolvar imorgon, de har röda på ett zoo här i närheten.
Finns det ingen som kan hjälpa med råd eller så?
Såg nu att hennes klor växer åt alla håll o kanter, det måste vara smärtsamt för henne, bokat tid för kloklipp på zoo imorgon.
Och veterinärtid tills måndag.
Men såg i ett annat inlägg att detta på näsan kan vara att de är redo o para sig?
klorna kan du klippa själv.
Underbart att du har räddat denna fågel. Lite suddig bild så det är svårt att säga något om vaxhuden.
Hirskolv bör man bara ge som godis - vid tamträning och inte en hel hirskolv åt gången utan bara en bit. De blir lätt feta annars + att hirs innehåller goitrogener vilket hämmar jodupptaget.
Du bör köpa en bra fröblandnig utan tillsatta vitaminkulor, den bör vara utan dessa så att den går att grodda. Prestige UTAN VAM-kulor är en bra blandning, samt Bello standard, med tillsats av rent kanariefrö. www.undulatshopen.se säljer bra fröblandningar.
Här kan du läsa om mat till undulater med mera:
http://www.skoldpaddormedmera.se/undulatermat.html
http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterfroer.html
http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterkosttillskott.html
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Du bör oxå byta ut dessa sittpinnar i plast för det förstör både klor & fötterna på fågeln.
Jag vågar inte klippa klorna själv, har aldrig gjort det på fågel o tjejen jag talade med på zoo har många undulater själv o lovade kika lite på hennes allmäntillstånd.
Tänkte passa på att fixa iordning hennes bur med naturgrenar, ta bort speglar, såg att hennes badkar va helt mögligt (JAG BLIR SÅ ARG) så det ska jag byta ut helt.
Sittpinnarna är faktiskt i trä men de är såna där färdigslipade ifrån zoo, dock är där 2 st sittringar som är i plast, men jag tänkte ta bort allt sånt skräp när hon befinner sig i reseburen (tur jag hade en sådan) o göra en lämpligare inredning.
TACK för alla mattipsen, ska kika igenom det o se vad man kan hitta för lämpligt på zoobutiken imorgon.
Som det är nu är det nån billig kartongmat, inte Drill ens utan nåt annat crap.
Jag tänkte ge röda hirschkolvsbitar som uppmuntran efter kloklippet, har hört att röda är bättre än de gula?
1/3 del, är det lagom eller för mkt?
Min son döpte henne till Petra och jag bifogar 2 nya foton på just näbben och hennes sitt stil.
Hur mkt av detta kan egentligen orsakas av depression iom att hon är ensam?
Ja är du inte säker på att du kan klippa själv så låter du bli vilket är helt riktigt.
Tycker inte vaxhuden ser så underlig ut. Att den är brunaktig är ju helt normalt & fotona visar ju inte det man kan se med med ögat så du får nog vänta på vad vetrinären säger om det.
Kanske bara dom långa klorna & ensamheten som plågar henne..om du har tur.
Det som oroar mig är att hon ser såå fruktansvärt trött ut. 
Har du en riktig värmelampa? Alternativt, sätta in henne i ångbad i badrummet.
Vitaminer bör hon även ha.
Vilken sorts vitamintillskott?
Det är ingen riktig värmelampa men den avger värme o var det bästa jag hade hemma.
Vi hade tagit bort den som skrivbordslampa av just den anledningen o hon sitter o myser under.
Ångbad, jag öser på varmvatten i badkaret/dusch så det blir tropiskt o låter henne stå på byrån där inne?
En granne har en värmefläkt, om jag ställer den på golvet så det inte blir drag på henne, kan det vara bra o öka rumstempen för henne på det viset?
Jag hittade en väckarklocklampa som har inbyggda fågelkvitter, när jag startade den för Petra så blev hon intresserad o tittade nyfiket o började putsa sig, gott tecken?
Zooaffärerna brukar ha Omnivit - ska ges en gång i veckan. Strös på maten. Blanda i lite finrivna morötter i fröblandningen i matskålen, mycket A-vitaminrika. Mängden morötter kan du öka på efterhand.
Dosering av omnivit enligt tillverkaren: Under hela året för att bibehålla en optimal kondition: en gång i veckan.
Under avelsperioden: två gånger i veckan.
Vid återhämtning efter sjukdom: 5 dagar i följd.
Efter vaccination: 3 dagar i följd./http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterkosttillskott.html
Du kan plocka gräs med frövippor/ax och hänga in i buren. Ogräset våtarv ("nate") är mycket nyttigt. Du kan ta in äpplekvistar eller björk, asp, sälg, rönn och hänga in i buren så att hon får gnaga.
Du kan även köpa färska kryddväxter/örter som exvis citrinmeliss och timjan och ställa in i buren.
Köp sepiaskal - finns i zooaffärer o i vissa vanliga affärers fågelavdelning och häng in i buren.
Vet inte om värmefläkt är bra - luften blir så torr och ljudet kan kanske vara jobbigt.
Keramiklampa är bra som värmelampa - förslagsvis 60 watt.
Uppdatera gärna hur det går, man blir ju så ledsen när man ser djur i sånt här skick. Du gör en fin gärning :)
Hej alla!
Jo, idag var jag med Petra och klippte klorna på zoo.
Där gjordes oxå en liten hälsokontroll av en duktig tjej.
Det på näsan är normalt och det syntes inga spår av skabb eller ohyra utan problemet verkar ligga på fötterna.
Det var hemskt att höra men hon saknar en hel klo på ena foten och hon har fått påbyggnader pga dålig variation på pinnar och fötterna är så deformerade att detta kommer inte att kunna läkas.
Massera fötterna dagligen med Jodopax är det enda vi kan göra, utöver att byta inredningen men det har vi redan gjort, för att underlätta för henne men om vi inte ser nån bättring så verkar det vara bäst att låta henne få somna in för detta kan liknas med människans Artros :(
Just nu har hon iaf fått ångbad efter kloklippet och sitter och verkar väldigt glad över sina naturgrenar.
…fortsättning följer.
Jag vet verkligen inte varför de hade själva buren upp o ned o taket fäst med påsklämmor…men vi har iaf vänt det rätt och gjort lite förbättringar, kastat alla plastgrejer o skräp (rester ifrån ätklockor o annat).
Jag valde att köpa en ny spegelgunga faktiskt men enbart för att hon verkar ha funnit en sittstil med den där hon kan luta kroppen o slippa belasta fötterna, nu har hon iofs samma möjlighet på naturgrenarna men jag köpte iaf denna nya för den hade räfflor i träet o den gamla hade det inte.
Tyvärr hade de inte alltför stort utbud på fågelmat men jag tog en okej variant som man kan grodda.
Iaf bättre än innan, men bättre kan det alltid bli.
Antar att förra ägaren inte visste ett skvatt om fåglar..vilket är tragiskt..:( Vilken tur för henne att du tog hand om henne! Hoppas att det kommer gå bra och hon piggnar till lite…håller tummarna!
Hälsningar
Fredrika
Tycker det är mer vanligt än ovanligt att folk inte verkar ta sitt ansvar o ta reda på så mkt om det djur de skaffar som de behöver för att ge dem ett bra liv.
Lilla Petra är iaf mkt piggare idag efter kloklippet & ångbadet, hon byter plats i buren och kvittrar till lite då o då.
Åå va skönt, ett ångbad varje dag kan göra susen, plus vitaminer och annat nyttigt.
Det är till min stora glädje som Petra nu även börjat sträcka på vingarna o flaxa runt lite!
Vi tänkte att vi masserar fötterna o efteråt får hon vila i ångbad innan hon får lite groddade frön o rivna morötter o sånt :)
Lilla vännen, hon blir så väl omhändetagen.
Underbart att höra att hon fått komma till dig!
Det går verkligen framåt för lilla Petra!
Hon ser piggare ut och rör sig mer och mer i buren, vilket jag även tolkar som att hon kan röra fötterna lite mer obehindrat.
Hon tvättar sig och pratar och protesterade vilt när min make gapa på fotbollen! :D
*duktig pippi*
Hon uppvisar nyfikenhet o kommer fram till gallret o sträcker sig för att kika vad man gör, så det känns väldigt bra!
Konstaterat nu att hon alltså inte är sjuk på nåt sätt annat än att fötterna ömmar på henne så det glädjer oss!
Vi hoppas Jodopax och massage o hennes lilla SPA behandling varje dag ska ge resultat!
Dock trodde vet att hon är en äldre dam så min förhoppning är att hon när hon fått krya på sig lite får komma till nån som är villig att ta sig ann en äldre dam o erbjuda sällskap.
Nämen det låter ju lovande! Hoppas att hon blir riktigt pigg här nu och att någon vill ta sig an henne där det finns kompisar som hon kan prata med. :)
låter härligt för henne
Hälsningar
Fredrika
Vad roligt att det går framåt :D Hon verkar ha det så bra hos dig - du kan inte skaffa en omplaceringsundulat som sällskap till henne? 
Vårat främsta mål först är att få upp hälsan på henne, nu har vi börjar göra lite efterforskningar för att få reda på en ungefärlig ålder.
Tanken var att hon skulle få bo hos en granne sen vars hanpippi förlorat sin hona men är hon sjuklig i fötterna o gammal så ville de inte ta in henne så han får förlora en till partner för han är inte alls så gammal.
O det kan jag förstå.
Så vi står lite o velar med vad vi ska göra, vi hade inte tänkt skaffa fåglar själva då vi har marsvin, råttor & hamstrar och är väl kanske mer gnagarmänniskor :)
Men sånt kan ju ändras, Petra har iaf gripit tag om våra hjärtan men jag vill väldigt gärna att hon ska få ha det så bra som möjligt så ett hett önskemål är ju någon undulatvan person som kan erbjuda henne en bra o sällskapsfylld ålderdom.
Väldigt fint tänkt av er, och så härligt att läsa om sådana som er. Ni ska verkligen ha eloge för er insats.
Tycker att hon i första hand ska bli hyffsat okej/stabil innan ni drar in någon annan fågel… tiden får utvisa.

Absolut, självklart ska hon få bli så bra som hon kan bli innan man funderar på att sätta samman med nån.
Hur gamla blir undulater?
Jag ringde gamla ägaren men hon talar jättedålig svenska men jag sa att hon är absolut inte 17 månader som ni först sa nej nej, sa hon, hon är 17 år tror jag!
En undulat som blir 17 år..?
nja, det är vääldigt ovanligt.
Det mesta jag hört är 15.
Vanligast är väll 7-10 år ungefär. 
Kan ju vara åldern som gör att hon inte mår så bra kanske.
Ja, det kan vara en av anledningen oxå!
Därför försöker vi få lite mer bakgrundsfakta.
Jo, jag har hört att VÄL OMHÄNDERTAGNA fåglar kan bli 10-15 o med tanke på att denna är misskött så…ja, känns det väldigt osannolikt.
Funkar undulater samman med andra sorters fåglar?
Dom funkar fint med nymfkakaduor & har sett en del som undulater ihop med finkar oxå.
Även sett på blocket skräck-exempel när nån satt ihop dvärgpapegojor med undulater(dvärgpapegojor biter lätt av benen på en undulat eller för den delen en nymfkakadua om dom vill)
Men undulater & nymfar går alldeles utmärkt ihop.
#28 det är tyvärr väldigt ovanligt nu för tiden att de blir så gamla, på grund av många års sönderavel.

Det jag tänkte på var att enda fågeln som jag genuint intresserat mig för att vilja skaffa är egentligen Zebrafinkar o nu har jag eventuellt chans att få en omplacering av 2 st i stor bur, tänkte om de kunde gå samman med Petra som sällskap.
Ja #30 det är ju tyvärr ett problem inom de flesta sällskapsdjuren :( mkt tragiskt…
17 år är tveksamt..kan dem inte engelska så du kan fråga? annars skulle jag nog säga gammal helt enkelt..verkar hon gammal eller barasliten?
Hälsningar
Fredrika
Jag har svårt att avgöra om hon är väldigt gammal men troligtvis är hon nog det.
Jag har frågat om åldern men först sa hon 17 månader o jag sa att nej det stämmer inte o då sa hon 17 år och hon talar med så frenetisk röst, jättesnabbt o på dålig svenska så jag förstår henne knappt.
Hon sa hon skulle fråga nån granne (?) o återkomma iaf.
Det jag undrar om det här med o sätta Petra med Zebrafinkar, får hon nån sorts stimulans o utbyte av det då?
En stor GLAD nyhet ikväll iaf!
Petra kom till burdörren o hoppade upp på mitt finger, efter sisådär 20 minuters tveksamhet o små naggandes på min hand så vågade hon och det känns fantastiskt! Satt o småpratade med henne o man såg hur hon mös, hade kunnat sitta så halva natten om jag inte varit tvungen o hämta upp tvätten ur tvättstugan 
Meeen vad underbart - vilka snabba framsteg :D Underbart att du kunde ge henne den glädjen :D
Jag tror inte det funkar att ha Petra tillsammans med zebrafinkar, det är inget man brukar rekommendera. Undulater kan skada finkar svårt.
Lilla dockan så söt.
Ja, underbart söt <3
Vad bra att hon kanske får komma till någon du känner personligen och garanterat vet är ett bra hem - vore ju fruktansvärt om hon hamnar i ett dåligt hem igen.
Har hon provat på att flyga än?
hihi vad härligt för lilla tjejen!
Hälsningar
Fredrika

hur går det med fågeln? lever hon?
Nej, tyvärr så fick hon somna in förra året pga att hon drabbades av svår artros i fossingarna som gjorde så ont att hon hade svårt att greppa runt sittpinnarna. 💔
Stackars liten fågel.❤️
du gjorde vad du kunde för henne i alla fall……
det var fint det du gjorde och gav henne ett så fint liv det sista, heder till dig❤️
Vila i frid fina Petra❤️
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .