Undulater iFokus

Undulater

Etikett: allmänt-om-undulater
Läst 3171 ggr
locomotiv
0

10 frågor om undulater! :)

Hej!

Jag har funderingar på att skaffa undulat. Jag bor i lägenhet och köper nog en "vanlig" bur, inte voljär. Har balkong, dock inglasad. Efter att ha läst i böcker, frågat vänner och kollat på internet har jag fortfarande några frågor som jag vill ställa till er här inne:

1a. Två fåglar är lagom för mig. Enligt vissa källor är det lättare att ta hem en fågel och tämja den, en tid senare kommer den andra. Vad säger ni? Är det bättre att börja med en eller ska jag ta ett par på en gång?

1b. Jag vill helst ha en hona och en hane. Kan jag känna mig säker på att de inte avlar barn?

1c. Jag har hört att honorna är lite mindre lekfulla än hanarna. Det känns tråkigt. Innebär det att en hona inte går att få någon lekfull relation med? Om en undulat inte vill leka, vad kan jag göra för att stimulera den på andra sätt?

1d. Olika färg eller samma? Vad säger ni?

2. Är det dyrt att hålla undulater? Har inte riktigt blivit klok på detta. Vad skulle ni uppskatta att det kostar i månaden med föda och annat? Bör jag försäkra min undulat?

3. Hur mycket tid per dygn bör jag lägga på mina undulater? Jag vill inte ha en "prydnadsfågel" utan en lekkamrat, såklart. Men ungefär hur mycket tid och energi ska jag räkna med att lägga, utan att trötta ut varken dem eller mig?

4a. Jag har läst att regn är bra för undulater. Hur fungerar det? Tar jag ut buren utomhus, med fåglarna i?

4b. Hörde något om att ha fåglar i koppel! Någon som vet mer om detta?

5a. Hur hindrar jag mina fåglar att flyga mot fönsterrutan och skada sig? Måste jag alltid dra ner gardinen när jag släpper ut dem, eller kan de lära sig att undvika det genomskinliga glaset?

5b. Vissa växter är farliga för fåglarna, men finns det några som rentav kan vara positiva att ha framme i de rum där mina undulater får flyga? Eller bör jag göra mig av med alla krukor?

5c. Behöver jag ha ständig uppsyn när fåglarna är utanför buren? Eller går det bra att vi håller på lite på varsitt håll en stund medan de är ute och flaxar av sig?

6. Av vissa har jag fått uppfattningen att undulater är jättesvåra att tämja, medan andra tycks ha skapat en väldigt nära relation till sina fåglar. Beror det på fågelns personlighet eller är det yttre påverkan som avgör?

7. Eftersom jag bor i lägenhet är jag orolig att fåglarnas ljud kan komma att störa mina grannar. Har någon av er haft problem med detta? Hur vet jag om de hörs genom väggar?

8. Bakom buren, mot väggen, är det smart att ha ett skydd. Hur ska detta skydd se ut? Är det störande för fåglarna att ha något mönstrat eller med starka färger? Finns dessa skydd att köpa eller skapar jag dem själv, isåfall av vad?

9. Jag ser fram emot att bygga ett mysigt bo till mina undulater, med kvistar och gungor och leksaker. Då undrar jag om jag ska bygga upp denna lilla värld en gång för alla, eller om det fungerar att då och då tillföra eller ändra något i buren? Är detta stressande, eller stimulerande för fåglarna?

10. Sist men verkligen inte minst: tips på hur jag ska tänka vid själva införskaffandet. Djuraffär eller uppfödare? Lita på säljaren eller själv kontrollera att undulaten jag betalar för är frisk? Annat?

Det var väl det hela… ;)

Kram,

Hilda

[Tex]
1

Ledsen om jag inte svarat på allt, gett korta eller dåliga svar men det här är tredje gången jag skriver svar på frågorna, har råkat klickat bort sidan två gånger när jag redan hade skrivit en massa svar.. efter det gav jag upp lite känns det som xD

Köp två undulater på en gång. Det är snällare mot fåglarna som mår dåligt ensamma. Det finns ingen anledning till att skynda på tämjningsprocessen. Du har trots allt resten av deras liv på dig att få dom tama.

Undulaterna kan para sig utan att få ungar. För att dom ska lägga ägg vill dom ha en holk eller något annat mysigt och mörkt krypin. Skulle dom mot all förmodan lägga ägg så är det bara att slänga dom.

Av mina undulater så har både honor och hanar varit väldigt lekfulla.. det är nog ingen skillnad.

Alla färger är fina. Kanske är det roligt med en av varje färg. Jag har två blå.

Undulater är billiga. I botten av buren kan man använda (reklam)tidningar som är gratis. Fågelfrön brukar vara billigt. De är inte direkt några storätare, och som grönfoder kan man ge mycket av det grönt man själv äter och på sommaren finns det mycket utomhus som man kan ge dom och även frysa/torka för att sedan ge på vintern. Kolla på www.undulatportalen.se för där hittar du mycket intressant om just mat. Naturen ger mycket gratis till fåglarna, tex grenar. Undulater är ganska lättroade och man kan ge dom olika växter med blad på tex blåbärsris, eller fläta gungor av kvistar. Det är bara fantasin som sätter gränser. Jag vet inte vad månadskostnaden är, men det är inte mycket.

Jag skulle aldrig ta ut undulater i regnet eftersom det brukar vara kallt ute då. Däremot kan du duscha dom med en blomspruta inomhus (om dom gillar det). Annars brukar ett vattenbad räcka.

Jag satte post-it-lappar på fönstret som jag sedan tog bort några varje dag tills det var helt tomt. Jag tror det blev någon krock men dom förstod väldigt snabbt att man inte flyger dit.

Du bör ta bort alla farliga växter. Den enda växten jag vågat haft i fönstret är aloe vera. Den har dom glatt tuggat på, men om det ger någon positiv effekt vet jag inte.

Är rummet "fågelsäkrat" så att det inte finns något som är direkt farligt så är det nog lugnt att lämna dom ensamma ett tag, annars bör du hålla koll på dom.

Fåglar som är svåra att tämja verkar oftast inte ha varit hanterade alls, eller dåligt hanterade i sitt "förra liv", tex på djuraffären eller sitt förra hem. Det är nog mest yttre påverkan, även om generna säkert gör skillnad också. Men köper du en ung undulat från ett ställe där den blivit hanterad mycket, och sedan fortsätter att hantera den mycket så får du nog en mycket tam undulat.

Jag bor visserligen inte i lägenhet men tror inte att det kan vara något direkt problem med endast två undulater eftersom dom inte kan skrika extremt högt som vissa andra fåglar.

Jag hängde helt enkelt ett lakan bakom buren som skydd, och man kan nog ha exakt vad som helst så länge det täcker. Fåglarna bryr sig knappast om vilket mönster eller färg deras omgivning har ;)

Fåglarna gillar omväxling och du ska med jämna mellanrum byta inredningen i buren. Ett tips är att ha olika uppsättningar leksaker, så att om du har leksakerna A i buren först, och sedan tar bort dom och ersätter med B så blir leksakerna A som "nya" när du byter tillbaka från B till A eftersom dom då är vana vid B osv (om du fattar haha xD)

Uppfödare är alltid bäst. Orkar inte ens skriva varför, men du förstår nog själv. Annars kan du googla, det är väldigt mycket skrivet om just det ämnet.

Love_Birds
1

1.Skulle rekomendera två stycken då dom brukar trivas bättre då 1B. Dom brukar endast para sig om man sätter upp en holk så du behöver inte vara orolig över det. 1C du kan sätta upp leksaker i buren hänga upp godis och sånt. Brukar själv stoppa in hirskolvar i tomma toalettepappers rullar och vika ihop så kan dom ha den att bita sönder för att komma åt hirskolven. 1D Skulle rekomendera gröna. Vet inte om det stämmer men har hört att alla andra färger är sönder avlade och har lättare för sjukdommar och sånt.

epingle
0

Definitivt försäkra dem. För mina fem kostar det sammanlagt 139 kr/månad hos Agria.