Fläckiga väggar?
Har funderat på att skaffa 2 st undulater, eftersom de verkar som helt underbara djur! Men när man läser runt så är det ju nästan bara negativt man hör. Fläckiga tapeter, insönderbitna tapeter, nerbajsade tapeter, damm, fjädrar och skräp överallt. Allt detta har fått mig att tveka lite. Dammsuga varje dag runt buren och torka galler ser jag inte som ett problem. Men just det där med tapeterna… Mitt rum är nytapetserat och tapeterna är dessutom vita. Finns det något sätt att undkomma fläckar, skit och trasiga tapeter?
Medarbetare på Jättekanin.
Skit på tapeterna kan du undvika genom att fästa t ex plast bakom buren. Eller vad som helst annat som skyddar tapeten. Plast är ju lätt att torka av.
Däremot kan det vara knepigare att få fåglarna att låta bli att gnaga på saker då de är lösa i rummet. Ett första sätt är att ge dem egna saker att leka med, ett lekträd och annat kul. Sedan får man vara lite uppfinningsrik då det gäller att skydda saker. T ex att inte ha något för dem att sitta på där de kommer åt tapeten, vilket kan vara lite bökigt då de har en tendens till att sitta uppe på dörrkarmar, gardinstänger och liknande. Där kan det vara värt att försöka sätta något så de inte kan landa. Eller helt enkelt inse att tapeter är förnybara och det är så roligt med fåglar att det är värt lite skräp och gnagande. ;)
Mina fåglar flyger alltid fritt i badrummet, där är det bara att ta fram duschen och göra rent efter dom på kvällen.
Detta kom jag på efter att de totalförstört mina kök i de förra lägenheterna. Gardinerna var trasiga, tapeter fanns det knappt något kvar av, dessutom hade de börjat att knapra på betongen bakom tapeterna. Mina krukväxter var i det stora uppätna, fågelbajs stänk överallt mm.
Då var det en annan fågelägare som tipsade mig om badrummet, där finns inte så mycket att knapra på så där är de hela dagarna och flyger och leker.
Fast det beror ju på hur stort badrum man har och naturligtvis inga fönster eller ventiler som de kan krypa in i eller inte är stängda!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
sedan kan man ju alltid införskaffa/bygga en stor och rejäl voljär med stora mått🙂 t ex Höjd 2 meter*Bredd 1,90 meter och längd 2, 20 meter men gärna mer och göra den monterbar och lätt att ta upp och ta isär, då kan dom vara där i utan att man behöver oroa sig för att dom inte kan flyga ordentligt eller förstöra något och som skydd för sidorna där det är väggar kan man ha plexiglas eller pvc-glas🙂 har du då ett stort badrum kan du ju variera mellan voljären och badrummet så får fåglarna lite omväxling i miljön🙂
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
Våra barn byggde ett träd åt fåglarna. Sågade av ett i skogen, och satte fast det i julgransfoten. Vi bygger på trädet med grenar och någon leksak. Fåglarna är alltid ute när vi är hemma. De flyger mellan trädet och buren och nästan aldrig någon annanstans. Ibland flyger de till köket men vänder snabbt tillbaks och sätter sig på buren eller i trädet igen. På burtaket har vi också lite grenar från skogen. Det gillar våra fåglar. De har aldrig gnagt sönder något som inte var deras. Vi har haft de i 8 mån nu. Lycka till!
Tack så mkt för alla svar!! :) hade tänkt ha dem i buren när jag är i skolan och släppa ut dem i rummet under uppsikt några timmar sen. Tror tyvärr inte mina föräldrar tillåter badrummet :/ Men jag byggor nog något som dem kan sitta i då! :)
Medarbetare på Jättekanin.