Bra fröblandning
Sammansättning: Frön, spannmål,vegetabiliska biprodukter,grönsaker,vegetabiliska proteinextrakt,frukt,mineraler,nötter,oljor o fetter, fisk och fiskprodukter,socker,ägg o äggprodukter.
Råprotein 11%
Råoljor o råfetter 5 %
Växttråd 7 %
Råaska 3,5 %
Tillsatser Vitamin A 2700 IE
Vitamin D3 270 IE
Vitamin E 27 mg
Spårämnen: Jod 1,03 mg, Koppar 10,0mg, Zink som zinksulfat 35mg, Zink som methionin 200mg, Selen 0,03mg
Allt detta ingår i 1 kg undulatfrömix
Vilka fel finns i denna fröblandning…och vilken fröblandning är den bästa? Från djuraffärer är det oftast lösviktsfrön och det ser man varken innehåll eller vad det är för kvalitet..plus att det kan ramla ner vad som helst bland fröna…
Vill gärna veta bästa märkena på bra fröblandning och vart ni köper dessa? Tack på förhand…
Läst en bra artikel om frön här på sajten så förstår att detta märke ej verkar bra, de har inte ens en bra innehållsförteckning…
Men undrar hur vanliga matbutiker får sälja dessa märken av undulatfrö!!! Kan ingen återförsäljare av de bra fröna såsom undulatshopens verkar vara ta kontakt med alla matvarubutiker och försöka få de att sälja deras istället??? Känns ju lättare om man kunde gå till vilken matbutik som helst och få en bra fröblandning…inte alltid man kanske beställer från internet eller hittar en zoo butik….
Håller med dig. En snabb titt på innehållsförteckningen säger att denna blandning ska man inte ge då den innehåller socker.
Undulatshopens fröblandning Favorit Mix rekommenderar jag i första hand:
Citat undulatshopens hemsida:
Denna fröblandning går utmärkt att grodda och inget extra kanariefrö behöver tillsättas! Den passar även utmärkt till häckande fåglar.
Innehåll:
Rent kanariefrö
Vit hirs
Japan hirs
Senegal hirs
Gul hirs
Röd hirs
Havrekärna
Nigerfrö /slut citat
Kanske kan du tipsa zooaffären om den. Annars finns det andra alternativ som är hyfsade och som kan beställas genom zooaffären. Dock behöver man då helst beställa både rent kanariefrö och blanda i Bello undulatblandning (standard9. Bello är grossisten Imazos blandning, finns flera olika blandningar. Många zooaffärer har dem som grossist och kan ta hem. Imazo har även rent kanariefrö.
Tyvärr är min hemsida inte uppdaterad vad det gäller fröblandningar, hoppas kunna fixa detta snarast
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Jag tycker absolut att Prestige, utan VAM.pellets är det bästa.
Kan köpas på Undulatshopen.
Ska titta närmre på dessa fröer…vad betyder VAM?
Ja mimmi du borde skriva upp olika sorters fröpåsar vilka som är bra men även vilka märken och sorter man ej ska köpa…
VAM står för vitaminer och aminosyror om jag inte missminner mig.
#5 Jag kan inte skriva vilka märken och sorter man ska undvika, det skulle bli en djungel och dessutom känner jag inte till alla sorter. Dessutom risk att man blandar ihop, inte kommer ihåg vilken sort det var jag rekommenderade och vilken jag avrådde ifrån.
Däremot skulle jag kunna lägga till att man ska undvika blandningar med socker.
Ang. Prestige Budgie så är jag tveksam till att dagligen ge linfrön eftersom de innehåller cyanid och jag vet inte hur mycket cyanid en liten undulat i längden tål. Dessutom tycker jag att det är lite väl mycket med 6 % extremfeta fröer. Undulatshopens blandning innehåller ca 2 % extremfeta fröer (nigerfrö)
Men smaken är som baken, alla ger ju det dom tycker är bäst.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se