Dåliga kordinationer/rädd för allt, hjälp
Hej!
Min undulathona Darwin köpte jag sommaren förra året. Men är nu rätt osäker på hur det är med henne. Hon har fritt flygg i mitt rum nästan hella tiden (Nattetid låser jag in dem då de kan få panikattacker mitt i natten annars) Men hennes kordinationer är dåliga och hennes flaxande när hon flygger är mycket, mycket snabbare och klumpigare än min andre fågel Kiwi som flyger mycket bättre. Det händer även att hon klättrar runt och tappar taget, alla hennes rörelser är försiktiga och hon tycker bäst om att sitta still i ett hörn.
Sedan så har jag under det år jag hafft henne trännat mycket med henne och det ha gått bättre det senaste, hon ogillar mina händer ett så rejält och iblad kan hon få panik av dem och andra gånger är de hellt okej. ansikte, huvud axlar är inget problem och hon äter mer än gärna ur min mun (Något min gammle kiwi lärt henne att göra)
Hur kn jag förbättra i första hand hennes kordinationer och flygande så hon ite landar som en stor klump och så vidare, och i andre hand få henne att bli minre rädd för mina händer så att jag utan att hålla på i en halvtimme få in dem i buren.
Tacksam för alla svar! :)
Har hon varit så här klumpig hela tiden?Du har haft henne sedan förra
sommaren och har hon blivit sådan här på sistone skulle jag ta
henne till en fågelkunnig,märk väl,veterinär.Är hon gammal
kanske?I övrigt så är det bara övning som gäller för att befästa
tamheten.
Nej jag fick henne som 5 veckor gammal och hon är bara lite mer än ett år gammal. Hon har alltid varit väldigt klumpig av sig, trode först att det var för att hon var så ung, och inte riktigt lärt sig, men efter ett år känns det som hon borde kunna lika bra som han andra :/
Ja jag är benägen att hålla med dig,hon borde kunna flyga bättre
om hon fått möjliget hela tiden.Jag kommer inte ifrån att det är
något som är fel med henne och tycker som jag skrev innan att
du skulle försöka ta hanne till en fågelveterinär.Försök att kolla
upp om du kan hitta någon i din närhet som har specifik
kunskap om fåglar,annars kan det nog kvitta.
Det måste vara ansträngande för henne att behöva flaxa så för att
komma någon vart också.Hoppas du kan hitta någon som är kunnig.
Det finns en som bara är en timme bort, men min morsa tycker att om en fågel blir sjuk ska man inte ta den till en docktor, utan det är bara massa pengar slösade. Och pengar har jag inga själv, att ta henne till vetrinären skulle kosta ca 500 kr vilket mina föräldrr vägrar betala ( Har försökt få dit henne i ca 4 månader nu)
Kan du inte betala själv? eller spara pengar så du kan betala?
Jo men jag känar inga pengar. Har ingen inkomst över huvud taget. :/
Får du inte ditt barnbidrag? fick inte du det när du va 13?:O man skall få 1050kr/månad
Nej, får inga pengar alls. Får inte barnbidrget förren jag blir 18, fast då är det ju studiebidrag…
Du kan hälsa dina föräldrar att har man skaffat djur så är det också
ett ansvar man tar för dess hälsa.Det är inte något man kan strunta i.
Det kan rent av kallas djurplågeri och det spelar ingen roll vad det
är för djur.Är man inte beredd att betala för ett veterinärbesök när
det behövs skall man inga djur ha.
Åhh vad bra, snackat med min syster som snart kommer på besök, hon ska betala besöket til vetrinären, vad skönt! :)
Vad bra att du hittade en lösning.Berätta gärna hur det går för jag
är riktigt nyfiken nu vad som är fel med henne.Lycka till!
Ja det ska jag! :)