Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 2587 ggr
[[Gudrunskan]]
0

För små och smala?

Vår älskade fågel dog i förrgår hos veterinären :-( Han hade en tumör på magen och hjärtat orkade inte mer när vi var hos veterinären med honom 😕

Det kom så oväntat. Från frisk och kry fågel till sjuk och död på bara några dagar. Saknaden är enorm efter vår pratande lilla gobit.

Precis innan han dog hade vi köpt en kompis till honom, en liten unge på 7 veckor som satt i buren brevid. Han blev ju så klart ensam så igår jagade jag efter en till fågel att hålla honom sällskap.

Det råkade bli 2 st 😉 En hona och en hane på 6 månader som bott tillsammans hos en familj som tröttnat 😮

När jag kom hem såg jag hur små dom var…dom är 6 månader och MINDRE än vad deras nya kompis på 7 veckor är…
Dom är väldigt "beniga" och har inte speciellt mycket fjädrar om man då jämför med vår fågel på 2½ år som dog. Han var typ dubbelt så stor i både kropp men också i antalet fjädrar…

Hur vet man om en fågel är undernärd? Vad skaf jag tänka på? Jag har haft undulat i hela mitt liv, men aldrig en fågel som är så här liten om de inte då var nyfödda…

JohannaN
0

Så trist att det blev så😕

För att kunna veta hullet på fåglarna är det viktigt att väga dom med jämna mellanrum, det är det absolut säkraste sättet att få reda på hur deras hull är🙂 det är svårare att känna om man är ovan🙂 när man väger sina fåglar tar man en digetal våg, sätter transportburen eller en burk med lock eller dyligt på vågen, trycker på noll och sätter i fågeln då får du exakt vikt på fågeln.

din fågel hade troligtvis Lipom tumör._**
Lipom** är en fettumör som är mycket vanlig hos undulater. den är i stort sätt alltid godartad men kan bli stor och utbredd. Lipom brukar man hitta på bröstet eller buken men kan uppstå på flera ställen i kroppen. det ger inga specifika symptom mer än att det kan ändra fågelns kroppsform som hindrar den från att röra sig och flyga.
_

Det som orsakar Lipom är för mycket fett i kosten i form av solrosfrön, för mycket frukt (Fruktsocker omvandlas till fett i kroppen) inte att förglömma att då Undulater är känsliga för fett då de är inavlade och de gör att de har en genetisk benägenhet för tumörer. Tumörer älskar fett och undulater som lätt blir överviktiga av olika orsaker har lättare att få tumörer😕
Det är så viktigt med motion för fåglarna dagligen, lagliga burar med stora mått samt att man finner en lagom balans mellan Fett, kolhydrater, antioxidanter och proteiner med en så varierad kost som möjligt så det inte blir för mycket av det ena eller det andra. En jämn balans är det bästa men det finns inga rekommendationer utan man måste försöka ordna upp en bra balans mellan dessa så gott det går🙂 även vitaminer, mineraler, jod och kalk är viktigt för våra fåglar och det är enbart vi som kan hjälpa dom att få i sig av allting i rätt mängd.

sätt gärna in bilder på dina fåglar så kan vi hjälpa dig med det hela🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

[[Gudrunskan]]
0

Tack för ditt svar!

Jag kontaktade förra ägaren och hörde mig för. Dom är inte alls 6 månader som hon först sa utan snarare 3 månader vilket förklarar en hel del ;-) Dom har inte ruggat ännu så det är ju små bebisar jag fått ;-)

Jag har googlat som en tok sedan jag fick fåglarna och dom är normalstora för sin ålder 3 månader ;-)

Jag är väldigt noggrann med maten till fåglarna och fågeln som dog var inte överviktig sa veterinären. Jag frågade nämligen just om det. Det enda han hade att "klaga" på var att jag ger dom frön och borde ge dom Harrisons pellets men det där tar jag med en nypa salt då det typ bara finns att köpa där plus att jag har ägt fåglar (dock aldrig små fåglar utan fått/tagit över vuxna fåglar folk tröttnat på) i hela mitt liv och dom har levt gott på fröblandningen jag köpt kompleterat med äggfoder (nån gång i veckan) obegränsat med isbergssallad, mer begränsat med citronmeliss, basilika och andra örter, spenat och groddar.
Frukt har jag aldrig gett mina fåglar men blåbär har dom fått ibland och på hösten en hel del rönnbär.
Jag har strött vitaminpulver på grönsakerna någon gång i veckan och så klart har dom kalksten i buren.

MimmiH
0

Vad bra. Bra att du köpt fler undulater som sällskap åt ungen. Håll koll på att ingen blir utanför när de är tre, just antalet tre kan fungera bra, men det kan även innebära att en blir utanför. I så fall är det bäst att skaffa en fjärde undulat.

Tips på hur du känner om fågeln är i lagom hull:

Känn på bröstet, man ska känna bröstbenet men det ska inte vara vasst och utstickande. Om bröstbenet inte känns  är fågeln för tjock och om det är vasst är fågeln för smal.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[[Gudrunskan]]
0

Tack för svaret! Ingen fågel är än så länge utstött dom leker med varandra alla tre och gnabbar precis lika mycket med varandra. Dom står brevid mig hela tiden så jag har koll!
Bröstbenet känns lite vasst faktiskt på dom….
Dom verkar dock totalt ointresserade av allt annat förrutom fröna jag fick av ägaren. vanlig blandning man köper på ica så projektet få dom att äta annat har börjat här hemma nu. Det är ett envist arbete jag har erfarenhet av sedan tidigare. Det tog många månader att få Cosmo den fågel jag hade innan Caramell som dog att äta annat än frö. inte ens hirskolv gick hem men envetet trugande fick honom att våga sig på isbergssallad till slut och då var det ok med annat också ;-)

epingle
0

Jag har tur som har två undisar som är väldigt nyfikna så de har banat väg för de andra tre i matväg. Tacka vet jag grupptryck! 😉

JohannaN
0

när det gäller att få fåglarna att provsmaka nya saker så tar man en tesked frön per mål mat och blandar i mixade grönsaker, örter eller bär och rör ihop med fröna :) då måste fåglarna få i sig av det nyttiga varje gång dom plockar ett frö :)

man bör undvika dom extrem feta fröna i fåglarnas fröblandning :)

**Dom extrem feta frön som man skall undvika i fåglarnas frö-blandning men som man kan ge då och då av vid sidan om är:
**Hampfrö, Linfrö, Nigerfrö, Rybs, Safflor, Sesamfrö,Solrosfrö och Tistelfrö :) ärtor och majs lika så samt frukt :)

även groddade frön kan man ge utav två till tre gånger i veckan, samt blötlagda frön :) hårdkokt ägg, kokt ris är bra att ge dom då och då också på maten :)

lite tips från mig :)

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .