Veterinärbesök avklarat!
Igår var jag och Olle till veterinären. Han var väldigt duktig, bets inte och väsnades inte heller. Han blev toppad i krävan och idag skickas provet in till laboratoriet. Ca 10 dagar dröjer det innan svaret kommer.
Christina (Vet.) trodde som sagt det är Papegojsjuka och jag väntar på att medicinen (Ronaxan) ska komma till apoteket då de var tvungna beställa den.
Har köpt en burk med Vircon-tabletter till sanering av buren, vilket ska genomföras två ggr under behandlingstiden. Tänker även sanera deras klätterbjörk och gardinstången de brukar sitta på samt gardinerna. Pinnar ska slängas och nya sättas in. Ska inhandla engångsborstar så jag kan skrubba ordentligt och sen slänga borstarna efter varje gång.
Någon vet exakt hur smittsamt detta är? Räcker det göra det jag nämnt ovan?
Jag är lättad över att snart få sätta igång med behandlingen då varje hostning skär i mitt hjärta.
Min plånbok är också lättad fast inte i den trevliga bemärkelsen. 😉
De är försäkrade som tur är men billigt bidde det inte ändå. Vatten och bröd för mig resten av månaden, men det är skit samma. Huvudsaken undisarna får den medicin de behöver. ❤️
hum, gillar det inte att hon tror att det är papegojsjukan😕 detta med papegojsjukan är anmälningspliktigt och ska anmälas till Miljö- och Hälsoskyddsnämnden. Detta för att kunna ha ordentlig kontroll över smittspridningen och sjukdomsfrekvensen i landet. Denna sjukdomen kan smitta alla typer av fåglar men även människor då den är en så kallad zoonos.
Symptomen på papegojsjuka kan förlöpa helt symptomfritt men kan även orsaka plötsliga och oväntade dödsfall. Den klassiska yttringen på sjukdomen är annars luftvägssjukdom. Nysningar, snuva, tung andning, rosslig andning, allmän trötthet och försämrad aptit är typiska symptom. Symptomen kan också vara väldigt generella. I större fågelbesättningar med uppfödning, kan latenta bärare eller ett utbrott förutom ovan nämnda symptom, orsaka dålig fertilitet, nedsatt kläckbarhet på äggen och ökad dödlighet på ungarna.
Det kan vara svårt att ställa en helt säker diagnos på papegojsjuka på en levande fågel. Det finns dock många faktorer man beaktar för att ställa en trolig diagons.
Förutom symptomen och sjukdomshistorien är en förstorad mjälte på en röntgenundersökning och en kraftig infektionsbild på ett blodprov, indikatorer för papegojsjuka.
Alltså måste blodprover tas för att vara helt säker på att det är papegojsjukan inte ett krävprov?😮 krävprov tar man för att fastställa parist och svampangrepp inte papegojsjukan??
Dessutom kräver papegojsjukan väldigt specifik och lång behandling. Det krävs en speciell typ av antibiotika för att bli av med infektionen. Det svårt att få tag på mediciner som kan administreras i hemmet men det finns långtidsverkande injektioner som kan ges ungefär en gång i veckan på veterinärklinik. Behandlingen ska ges sju gånger så behandlingstiden blir 45-50 dagar lång🤔
papegojsjukan är allmänt förekommande bland vilda fåglar. Även andra djur kan smittas. Smittämnet är allmänt förekommande bland vilda fåglar, över 100 arter har beskrivits kunna föra smittan vidare och kan ha det latent i sig. Men även husdjur som häst, nötkreatur, får och getter kan insjukna. Friska smittbärande fåglar är vanliga, och dessa kan utsöndra smittämnet intermittent under månader. I stressituationer, som exempelvis vid transporter och vid förvaring i trånga burar, kan dessa smittbärare insjukna och då utsöndra stora mängder smitta. alltså kan vi aldrig vara säkra på vart sjukdomen kommer dyka upp härnäst.
Med tanke på hur utbrett smittämnet är i naturen bör allmänheten upplysas om riskerna vid rengöring av t.ex. fågelbord, fönsterbrädor och takrännor, samt om att vilda fåglar som visar tecken på sjukdom kan sprida ornithos. Inför massiv exposition för fåglar eller fågelträck bör individuella skyddsåtgärder vidtas, man bör till exempel undvika att andas in damm och iaktta noggrann handhygien.
Infektionen är i princip omöjlig att utrota eftersom smittan finns hos både vilda och tama fåglar. Det finns idag inga bra testmetoder för att upptäcka smittbärare bland fåglar. Störst chans att finna smitta är vid obduktion.
Smittade människor upplever vanligtvis influensaliknande symptom. Hög feber, muskelsmärta och hosta är typiskt. Bakterien kan även orsaka lunginflammation eller artrit (ledinfketion). Har man varit i kontakt med fåglar och fått ovan nämnda symptom som inte ger med sig inom en vecka eller som blir väldigt allvarliga, bör man söka läkarhjälp omgående. Det är viktigt att informera läkaren om misstanken om papegojsjuka och att du har fåglar i hemmet eftersom det krävs specifik antibiotikabehandling för att bli av med sjukdomen. Obehandlad papgegojsjuka kan bli mycket allvarligt, ge livslånga men eller till och orsaka dödsfall. Mycket små barn, äldre människor och immunsvaga individer bör inte inneha eller ha tät kontakt med fåglar på grund av risken för smitta. Teoretiskt sett skulle sjukdomen kunna smitta mellan människor eller från människa till fågel men hittills finns inga sådana fall rapporterade.
så därför tror inte jag att det är det utan antingen något med luftvägarna bakteriell eller virus, eller svamp, eller också någon brist på vitamin. så det återstår att se om ett krävprov kan fastställa det hela vilket jag inte tror.
mer finns att läsa här om det
http://www.veterinaren.nu/fagel/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/papegojsjuka-papegoja
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
Jag blir orolig när jag hör detta, men jag tänker lita på henne så länge. Jag har definitivt inte råd fara till djurkliniken igen så snart, har knappt pengar till mat till mig själv just nu (undisarna har mat dock, så dem går det ingen nöd på). Att sanera buren gör ju iaf ingen skada.
Väljer som sagt tro på veterinären så länge, men tack för informationen. Alltid bra lära sig mer.