Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 7054 ggr
Michaela98
0

Tappar fjädrar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Min undulat på runt 7 år har börjat tappa fjädrar på huvudet så att man bara ser vita saker som sticker ut. Det ser hemskt ut och jag är orolig… Här har ni en bild, vad tror ni orsakar det här? Är det farligt? Normalt?

[Djur-Lina989]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

''De vita sakerna'' är fjäderpennor vet inte exakt men tror dem får de när de börjar bli äldre det har min också han är 11år:) tror inte det är något farligt direkt.

Här är en bild han hade rätt mycket innan men det ar blivit fjädrar nu=)

Michaela98
0

#1 Han liknar min förra undulat loppan :p men vad bra, tack då får jag hoppas att det växer ut igen :)

Fenix_Chicci
2

Ser ut som en vanlig ruggning, dvs fågel tappar sina fjädrar och byter ut dem mot nya. Under tiden fjädrarna bildas kan man se dessa fjäderpennor, det är alltså outvecklade fjädrar med ett skyddande skal runt. 

Undulater ruggar i regel några gånger om året, men det kan variera mellan hur stor ruggningen är. Och vissa undulater tappar bara lite fjädrar i taget så det knappt syns att de ruggar, medans andra tappar mycket på en gång, och då ser man dessa fjäderpennor tydligt.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Michaela98
0

#3 Jasså ok tack så mycket! Det kan inte bero på vitamin brist? Djuraffären försökte lura på oss ett puder på runt 175kr som inte såg så lockande ut..

Samson5
0

Nejdå, hon ruggar. Men vitaminer är ändå bra eftersom det tar på krafterna att rugga.

[CruellaDeVil]
1

Vilken superfin kille du har! Definitivt ruggning. Fjädrarna kommer ut inkapslade. De hade varit svåra att få ut annars. ;)

Michaela98
0

#5&6 Ok tack så mycket! :)

alice99_
0

Dom kanske ruggar?

Michaela98
0

#8 ja det gjorde hon :) Jon mår bra nu och har inga vita saker kvar på huvudet, tack för hjälpen allihop!