Undulater iFokus

Undulater

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 4217 ggr
Samson5
0

Irriterad i ett öga

Såg idag att Håkan Nymans öga verkade konstigt. Jag hade just sett en fågel som förlorat ett öga efter att ha blivit biten av en hund på tv och tänkte att jag måste blivit knäpp som plötsligt såg samma grej hemma. Men nej, det var på riktigt. (Fast Håkans öga är inte borta) Ögat är rött i "vitan", han har gnuggat mycket och det är kladdigt runt. Han flyger (men nu är han instängd sen i förmiddags), äter och sover. Tystare och tröttare än normalt. Självklart verkar Djurkliniken i Köping ha stängt. Deras fågelkunnige veterinär verkar till råga på allt ha slutat! Det har varit underbart att ha en veterinär 20min hemifrån men en timme till Stockholm är ju inte heller fy skam. Så vi ska dit imorgon. Men jag undrar vad jag har att vänta mig? Är detta vanligt? Kan jag bli tvungen att åka hem med tom bur? Jag åkte in med en undulat som hade ont i foten en gång och fick åka hem ensam och chockad, kan det vara så allvarligt nu också? Har tidigare idag tyckt att han verkar se normalt på ögat ändå men under eftermiddagen har det försämrats. Han sätter sig med skadade ögat mot burväggen och blev jätterädd när jag försökte titta på ögat (på håll). Det var tydligt att han inte såg mig. Kan ögoninflammationer fungera så att de får synbortfall eller är detta något värre?

[CruellaDeVil]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det låter inte alls kul. Vill inte måla fan på väggen men förutom en ögoninflammation kan det vara papegojsjuka, som i vissa fall börjar med att ett öga plötsligt ser irriterat ut och blött runt om. Det är dock fullt behandlingsbart men jag hoppas ändå att det är en vanlig ögoninflammation och att det går över snabbt.

Har en bild på en fågel med konstaterad papegojsjuka

Samson5
0

Inte helt olikt. Håkans öga är blodsprängt också men annars är det likt. Och han är ju en upphittad pojke så det känns inte otroligt. Fan, och jag är gravid. Nåväl, de får testa honom för det imorgon och sen får vi väl bli behandlade allihop. Väldigt bra att du sa det dock, så jag kan testa honom. Tack.

[CruellaDeVil]
1

#2 Tycker inte du ska oroa dig i onödan. Papegojsjukan är allmänt förekommande i naturen och många av våra sällskapsfåglar bär på den. Det jobbiga med papegojsjukan är att behandlingstiden är lång.

Fortsätter hålla tummarna för att det bara är något i ögat.

Samson5
0

Nej det är sant. Och oavsett så får vi ju det testat imorgon. Ska kolla på film och tänka på nåt annat en stund. :)

Samson5
2

Då var vi tillbaks i hemmets lugna vrå!

Det blev ögondroppar med antibiotika i en vecka. Kanske är det en ögoninflammation men hon var mer inne på att han gjort sig illa eller blivit skadad av någon av de andra. Nu sitter han i egen bur efter dagens andra dos. Hela flocken är skitförbannad men jag tror det är lugnast att han får vara ifred ändå. Nästa vecka får Håkan följa med på semester så får de andra vara hemma med undulatvakten.

Håkan fick ett fint utlåtande i övrigt. Lagom vikt, pigg och glad. Väldigt roligt att höra. Jag frågade många gånger om vi inte skulle testa för papegojsjuka och parasiter men hon sa att hon inte såg någon anledning. Skulle hans hälsa försämras i övrigt, och då skulle det främst märkas på avföringen, skulle vi få skicka in ett bajsprov på analys. Likaså skulle vi vara uppmärksamma om någon av oss människor åker på en lunginflammation eller liknande som vägrar ge med sig. Men så skönt att andas ut! :D

[CruellaDeVil]
0

#5 Härligt! Hoppas att hans öga blir bra snarast! Jobbigt med ögondroppar bara.

Skönt att vet inte trodde det var Ornithos i alla fall. Lycka till med behandlingen!

Samson5
0

Tack så mycket! Det ser redan bättre ut. Och eftersom Håkan är så snäll så ska sambon öva på att hålla och ge medicin. Jag vet inte hur det är hos er men här är det alltid jag som gör sånt. Förmodligen eftersom jag hade undulater när vi träffades men det är ju grymt bra om man är flera som kan.