Brun vaxhud av pellets? (Hane)
Hej.
Jag har en hane som snart är ett år gammal och en hona i ungefär samma ålder.
Hanen hade jag först och köpte sedan honan. De åt frön mm men honan bara sov och åt, kvittra så gott som ingenting. Hon verkade inte ha ont eller må dåligt utan såg mer ut att ha vääldigt tråkigt. Efter några veckor bytte jag ut frön mot pellets. Tre veckor efter var honan en helt annan pippi. Glad, pratade mycket, flyger omkring, påhittig osv. Det är inga problem med hanen heller. Förutom att hans vaxhud har blivit brun! Finns inget annat jag kan tänka mig än pelletsen, som gjort den brun. Honan har en mörkbrun vaxhud men det skulle kunna vara normalt. Får se om den skiftar till ljusare emellanåt. Jag har sökt på nätet, både på svenska och engelska men inte hittat nåt liknande.
Hanens bajs är som "pelletsbajs", honans är större och "blaffsigare".
Är det någon som vart med om detta eller hört talas om det?
Tack på förhand!
Glömde skriva att jag ibland gett dom frön, väldigt lite. En gång fick honan i sig lite för mycket och dagen efter var hon som hon var de första veckorna, bara satt hela dan och gjorde ingenting.
Tror inte det är näbbkvalster heller..
Tror jag har läst någonstans att när hanarna blir gamla kan deras vaxhud bli brun, men din hane är ju inte så gammal… Vet tyvärr inte annars.
Är du säker på att det är en hane du har?
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
#2 Nej, han är ju som sagt inte så gammal.. #3 Haha, jadå, det är absolut en hane. Om han inte konverterat. ;) Han var blå tills några veckor efter jag började med pelletsen.
Blir en vuxen hanes vaxhud brun. så beror det på hormonförändringar.
Har själv en hane som började få vaxhud i ung ålder ca 2 år (nu 5,5 år), har fått för mig att det beror på att det kan bli föör mycket proteiner och nyttigheter för dem. då de inte är gjorda för allt föör nyttig kost.
Så slutsatsen är (vad jag tror) att han fått en hormonförändring också av den nya kosten, eller så har han helt enkelt fått problem med testiklarna som utsöndrar hormoner. De kan de ha blivit förstorade (som på min hane) eller så är det testikelcancer.
Jag tycker du ska prata med en fågelkunnig veterinär. :)