Klippa klor o naglar?
Hej! Jag har två undulater 1 hona o 1 hane! Ca. 3 år
De är int jätte tama .
Honan har väldigt lång näbb och hanen har en ganska lång, klorna är också väldigt långa, så ibland när t.ex. honan Chica hoppar så fastnar hon typ på t.ex. pinnen o ramlar ner!
Vad ska jag göra? (De är inte handtama)
HJÄLP!🤔
Har du olika storlekar på pinnarna?
vart bor du? det finns säkert nån i närheten som kan visa och hjälpa dig vissa djuraffärer klipper oxå klor men näbben skulle jag låta en veterinär kolla på
Cazzos: Nä det är samma! Det är tyvärr inte natur pinnar men jag ska snart fixa det .
M4rkus93 : Torslanda! :)
okej då ska det nog inte vara så svårt att hitta någon som kan hjälpa dig att klippa klorna :D
Ok, Vart finns det då ? :)
P.s kommer inte de bli skir rädda ifall en vetrinär gör det
Hur gör de?
Kan inte undulaterna flyga iväg?
just vart kan jag inte säga då jag inte vart just där men slk lite och fråga i djuraffären om dom kan hjälpa dig och jo dom blir rädda men det är ju för deras eget bästa hur veterinären gör det är att dom klipper näbben MEN man bör inte göra det själv då man kan knäcka/dela näbben om man gör fel låt därför en veterinär göra det så det blir rätt gjort och dom håller fast fågeln med vingarna mot kroppen så den inte kan flyga iväg
Ok tack :)
Detta med långa näbbar & klor beror mestadels på felaktig inredning….naturpinnar gör så att klorna & näbben slits ner på ett normalt sätt.
Vad får de för mat?
Hämtat från min hemsida:
Näbbproblem
- snabbväxande näbb - onormal näbbtillväxt hos undulater och andra fåglar
Den absolut vanligaste orsaken till snabb- och felväxande näbb är att fågeln någon gång tidigare haft näbbskabb. Vid ett kraftigt näbbskabbsangrepp skadas näbbanlaget så att den utväxande näbben blir skörare, samt att den kan växa i annorlunda riktning och form.
En annan vanlig anledning är problem med någon slags leversjukdom. Så kallad leverförfettning misstänks ofta, framför allt om fågeln själv är lite mullig. Hos just undulat finns en koppling mellan leverproblem och snabbväxande näbb. I dessa fall ser näbben normal ut men övernäbben blir onormalt lång.
Den tredje, men mycket mer ovanliga orsaken, är ett allvarligt infektionsangrepp eller tumörsjukdom i näbben./
författare: Gunnel Anderson, leg. veterinär vid Djurkliniken Roslagstull /slut citat
från http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaternabb.html
Fågelkunniga veterinärer:
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
MimmiH.
Vi fick undulaterna bara sådär av en vän så vi kunde inte mycket om undulater. Vi hav de bara vanliga frön tills de de blev 2-3 år och nu i sommarlovet får de lite mer blandningar t.ex. massa olika frön o grönsaker! Fasst de verkar inte så förtjusta i de så vi har en skål med vanliga och en med bladade!
OK, tack då vet jag. Vad heter fröblandningen?
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
De tog nyss slut så jag minns ej :/
Det enklaste är att du bokar tid hos en veterinär som visar hur klor ska klippas. Näbben görs klokt i att enbart veterinär/kunnigt folk på zoo-affären gör trimmingen. Det är lätt hänt att man kan klippa för mycket, och att undulaten förblöder p ga det.
Tror att Kramisen här har slängt ut en länk på hur man klipper klor.
Du fångar enklast undulaten när den är i buren och har huvudet mellan pek- och långfinger och resten av handen runt fågelkroppen.
Är det första gången som du ska klippa ta som sagt veterinär som visar dig hur du ska gå tillväga.
Ok tack. Men jag vill nog göra de väldigt tama först så de litar på mig :)
Du vet väl att om en undulat har för lång näbb, så kan den dö av svält då den har svårt att få i sig mat? Och för långa klor som du skrev att hon fastnar.. Fastnar hon i något och kan inte komma loss kan hon rycka tills benet går ur sin led om det vill sig så illa, och dessa två saker vill du väl inte att dina undulater ska drabbas av?
Det är ingen kritik, utan vill att du ska tänka efter vad som kan ske o det inte åtgärdas. Klipp näbb/klor först hos veterinär (då blir hon/han den elaka), och sen träna på deras tillit!
Ok! Men deras näbbar är int speciellt långa längre. Vi har köpt grejer de kan bita på :)
Nu är det bara klorna :)