Få in de i buren?
Hej! Mina undulater flyger fritt just nu och jag vill att de går iun nu så att vi kan tamträna osv.. Vad ska jag göra?
P.s När de är i köket o får flyga fritt vill de inte ut men när de får de i mitt rum vill de de direkt o är ute jätte länge, varför? O:
Det går alldeles utmärkt att tamträna dem när de flyger fritt i rummet. Ibland tom. bättre då de inte behöver känna sig tränga av att man kommer in med en hand om buren och de inte kan fly. Gör på samma sätt när de är ute, håll en bit hirskolv eller något annat gott så nära dem du kan utan att de blir rädda, så blir de nog nyfikna och vågar smaka tillslut :)
Men vill du få in dem i buren av någon annan anledning så kan du prova att fylla på ny mat eller sätta in något extra mumsigt i buren. Är de väldigt svåra att få in så kan man börja med att enbart servera maten i buren.
Att de hellre vill vara ute i ditt rum än i köket beror nog på att de kanske är mer vana vid att vara i ditt rum och känner sig tryggare där. Om de får vara i ett rum mycket så vänjer de sig och vågar tillslut ut. Och alla undulater är individer, för vissa tar det längre tid innan de vänjer sig vid nya saker än för andra. Men sen tycker jag inte att de ska vara i köket överhuvudtaget då de är väldigt känsliga för teflonpannor men även vanligt matos kan skada deras luftvägar. Även om man inte lagar mat just för stunden så ligger det kvar i luften.
Lycka till med tamträningen! :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Tack! Men de har varit i köket i typ hela sitt liv!
De var hos mig ett tag men de var ganska tysta så mamma vlle ha de i köket :(