Undulater iFokus

Undulater

Etikett: mat-utfodring
Läst 1934 ggr
MimmiH
1

Bilder på våra undulaters mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var någon som i någon annan tråd ville se bilder på undulaternas mat, men jag hittar inte den tråden. Startar därför en ny tråd.

Här är ett mål mina dun fick för några dagar sedan. Andelen grönsaker kan variera, i just denna var det inte så mycket grönsaker.

För dagen var det råriven morot och rödbeta, fröblandning, obs - jag ger rödbeta sällan eftersom det innehåller oxalsyra - , våtarv, päron (till katarinaparakiterna).

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

MimmiH
1

En bild från gårdagen då det serverades en gegga/röra med fröblandning, råriven morot, finklippt timjan och våtarv. Äpple, tomat, gurka och våtarv bredvid.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

JohannaN
1

en gegga som jag gjorde till mina dun för några år sedan, mixade jordgubbar som fröna sedan rördes ner i och uppe på alfa alfa groddar samt också våtarv vilket dom tyckte var mums🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Fenix_Chicci
1

Dagens gegga, blåbär, torr fröblandning, kirskål och daggkåpa. Ser kanske inte så estetisk tilltalande ut längre då de varit där och ätit 😉

Utöver detta har de fått ordentligt med björkris och äppelgrenar att smaska på idag 🙂

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Jellyfish
0

Å vilken kul tråd! Serverar ni direkt på tallrikarna eller tippar ni över i skålar? :)

Fenix_Chicci
0

Jag serverar all färsk mat på tallrik på burtaket (förutom diverse gröna blad som även hängs i knippor på olika ställen). I skålarna serveras enbart torra frön. Är bra för då får alla plats runt maten samtidigt, blir inte något tjafs om maten då (som jag upplever det kan bli ibland om skålarna trots att alla har en egen skål)

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

kallepudas
2

#4 Jag provade att servera maten på ett fat (tips av mimmih) vilket fungerar mycket bra & även om fåglarna ibland kivas lite på fatet så går det ändå lugnare till & det är mycket lättare att servera rätt mängd…så jag tackar & bockar än en gång för tipset om fat! 🙂

Jellyfish
2

Har tyvär snedtak på min bur, men letar efter något lämpligt plastlock som jag kan använda mig av istället! :]

Det här fick mina idag, utöver frögömma i badkaret samt några paprikabitar som jag trädde på pinnar.

Två skålar med torrjord med frön iblandade, la även på lite torra växter att lyfta undan. För att gymnastisera hjärnan och även träna atletiska förmågan.

Grönsaksblandning: Paprika, majs, ärtstjälkar och bitar av gräslök. Och lite lite frön i så att de vekrligen kommer picka runt lite och förhoppningsvis käka lite grönt. 

Färsfodret hängde jag högt upp i buren, ungefär där undulaterna brukar sitta så att de blir extra frästade att prova på :) Men frögömmorna hängde jag längre ner i buren så att de får röra på fettet för att bli mätta ;P