Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 1208 ggr
kaninlyckan
0

HJÄLP

jag har märkt att någon av mina udulater eller båda har börjat bit bort stora bitar av underlagat och ingen av dem har gort det förut och vi hittar inga av bitarna på marken så dem/den måste ha ätit upp dem bitara hjälp vad ska jag göra????

kaninlyckan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här ser det ut

Emmetem
1

Detta är inte akut. Skriv inte att det är akut om det inte är det. Mer passande titel vore: "Undulat gnager på underlag.".

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

kaninlyckan
0

oki men visste inte om det är farligt eller inte

Emmetem
0

#3 Mina undulater gnager också ibland på underlaget när de har tråkigt :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Fenix_Chicci
0

Det är som sagt inte farligt, kanske inte jättebra för dem att få i sig dock.

Men får de komma ut och flyga mycket? Har de leksaker de kan gnaga på? Tänker om de har överskottsenergi.

Mina fåglar biter aldrig på tidningspappret, de har helt enkelt inte tid.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

kaninlyckan
0

ja asså vi försöker att ta ut dem på vårat *träd* men det är inte så enkelt dock, och när man väl har fått ut dem så är det ett helvete att ta in dem  hur kan man förenkla det att ta in dem och ut dem??

[randi]1
0

# 1 Det är inte bra för något djur att tugga i sig trycksvärta. Det finns ju hela papper med sand på, som du kan täcka i botten istället. Då behöver du inte fundera på om det är farligt för dem eller inte.

MimmiH
0

#7 sandpapper ska man absolut INTE ha som underlag - det skadar fåglarnas fötter.

Man kan köpa golvskyddspapp och ha som underlag. Finns på rulle, men tidningspapper sägs vara ofarligt nuförtiden.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Fenix_Chicci
1

Håller med MimmiH, INTE sandpapper eller sand överhuvudtaget. Dels pga av skada på fötterna men också för att de kan börja äta på det och få i sig både sand och klister som inte alls är bra. Då är tidningspapper mycket bättre, är inte farligt. 

Jag har tidningspapper med alspån uppepå, om du är orolig för att de äter upp tidningspappret så kan du ju ha bara alspån (funkar också med hampaströ eller aspspån). 

#6 Är de handtama så kan ni ta dem på fingret och ta ut dem, annars så är det bara att ha dörrarna öppna och försöka göra det så roligt som möjligt utanför att de vill gå ut. 

Angående att få in dem så servera all mat inne i buren, då blir det naturligt att de går in när de blir hungriga. Om de inte skulle gå in en kväll så dör de inte av det så länge rummet är fågelsäkrat och de får ha en nattlampa. Man får ha lite tålamod i början  men efter att tag vänjer de sig. Mina fåglar släpps ut på morgonen/förmiddagen och sen serveras färskmat ute under dagen och på kvällen fyller jag skålarna i buren med nya torra frön och byter vatten, och släcker ner förutom en liten lampa så de ser vart de ska. Då vet de att det är kväll och att de ska gå in i buren och sova :)

[randi]1
0

#8 Jag menade inte sandpapper som du slipar med, utan vi har alltid kallat dem för sandpapper = papper med sand på. Djuraffären där jag bodde förrut, sa alltid sandpapper, redan på 80-talet. Så jag menade naturligtvis samma papper, som du skriver. Jag har alltid haft detta underlag till mina fåglar, och de har alla blivit över femton år, och aldrig haft problem med sina fötter.

Fenix_Chicci
0

#10 Tror nog att Mimmi är mycket väl medveten om vilket sorts papper du menar :) Och jag står fast vid min åsikt, är verkligen inget jag skulle rekommendera. Bara för att du har haft tur med dina fåglar är det inte säkert att alla har det. Finns undulater som går jättemycket på botten och pickar och de kan få skavsår under fötterna.

Finns massa folk som haft sand till sina fåglar och det har gått bra, men en dag kanske de får en undulat som börjar äta av sanden och så packas det i krävan så den dör. Finns även folk som har hamstervadd till sina hamstrar utan problem men en dag kanske hamstern fastnar i vadden och stryps. 

Så det är inte riskfritt för att det gått bra för en person. 

Mycket bättre att bara ha så säkra saker som möjligt till sina djur så slipper man oroa sig, finns liksom ingen anledning heller till att ha sandpapper på botten när det finns andra underlag man kan ha :)