Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 1629 ggr
ravenbleen
0

Hur övertalar man modern?

Jo det är så att jag har riktigt noga läst på om undulatuppfödning och har snart en fågel redo för häckning, men min mor vill inte häcka, hon är rädd att vi slutar med ca 10 fåglar (har 2 nu) Vet ni något sätt man kan övertala henne på?

kallepudas
2

En häckning resulterar ju i (om den är lyckad)minst 10-12 undulatungar & vill man inte ha så många ska man ju inte häcka sina fåglar.

LTTBB
5

Hej! Jag tycker din mamma verkar redig. Varför ska man häcka överhuvudtaget för? För att tjäna pengar och sälja, är det din tanke? Jag brukar för skojs skull titta på undulater på blocket och alla som säljer sina kära fåglar efter att haft de i 2 månader, eller en del längre, de flesta har bon i sina fågelburar? Varför då? Varför ska man  häcka sina fåglar? Vill du ha fler, vilket inte verkar så då din mamma säger ifrån. Om du är ute efter en eller två till tycker jag att du ska köpa av en uppfödare istället. Det är ett jäkla ansvar att häcka, inte bara innan med uppmatning, sen ska du se till att de små liven får det bra och kommer till ett hem där de får det bra eller så får du stå ut med att få kanske ända upp till 10 vilket i och för sig är ovanligt men ändå, små ungar som du ska ha tills de blir 10 år. Jag ser på blocket att även uppfödare annonserar där och det finns massor så det kan bli svårt att bli av med de så räkna med att du i såna fall får behålla de. 

Varför vill du häcka?

ravenbleen
0

#1 när man häckar blir det normalt bara 3-5 ägg ar jag läst :)

#2 Jo, ja vet att det är ett jävla jobb, jag ha haft fåglar i snart 2 år och under hela den perioden läst på om undulater och även en hel del om just häckning. Jag skulle mycket väl köpa ett par från blocket eller så men varför jag vill just häcka är för att jag vill lära mig av det. Min plan hade inte varit att sälja dom, utan behålla dom tills dom blev för gamla. Det har jag gjort med alla mina djur, ar aldrig sålt, gett bort något djur i mitt liv, även om jag ar hafft en hel del :)

kallepudas
0

#3 Ja ett häckande par lägger cirka 3-5 ägg..men dom kan lika gärna lägga 6 ägg…det har mina honor gjort flera gånger så ett snitt på alla mina häckningar ligger snarare på 6 ägg……där alla var befruktade & jag lätt dom lägga två kullar vilket slutade med 12 ungar….

Inget fel att häcka sina undulater men om man inte har folk som står på kö för några unga undulater eller om man inte kan ta hand om dom själv så bör man låta bli för det finns så mycket fåglar till salu så efterfrågan är ungefär NOLL……

ravenbleen
1

jag vill själv behålla dom, så det är inga problem! :)

JohannaN
0

att övertala sina föräldrar som bestämt sig är nog lika med noll tyvärr. är man inte myndig, bor under deras tak så är det dom som bestämmer vare sig man vill eller ej tyvärr. har själv haft det problemet och vart super glad när jag kunde börja bestämma själv. men tills dess om dom inte ändrar sig får du nog vackert vänta.

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .