Undulater iFokus

Undulater

Etikettburar-voljärer-inredning
Läst 2160 ggr
LTTBB
0

Fågelburar

Hej! Jag måste bara fråga om det är tvång på att ha fågelbur när man har fåglar.  Ponera att nån har ett rum på 20 kvm och de bor i det, måste man ändå ha burar med rätt mått? Om man har burar i det rummet, flera stycken som är nästan i rätt mått, duger det eller måste man ha bur som har de rätta måtten. Jag har en väninna som har det så och hon blev osäker när jag frågade. De är aldrig instängda i burarna utan de bor i rummet. Tacksam för svar då hon och även jag vill veta.

kallepudas
0

Om fåglarna har tillgång till rummets totala yta dygnet runt så är det ju helt lagligt att ha mindre burar som fåglarna kan gå in & vila i och äta.

Deras boplats är ju då inte burarna utan själva rummet…..ja i alla fall så som jag ser på det.

ravenbleen
0

Haha, jag har mina fåglar ute dygnet runt. Dom har sin bur men gr bara in ditt ibland. Dom sover hälldre på min systers gardinstång, haha

drutten2
0

Ja du kan ha dem om du tar bort luckorna, alltså så de inte går att stänga. Om de är ute hela tiden. de får alltså aldrig stängas in i dem då. 😉

MimmiH
0

Burarna måste iaf vara lagliga som jag har fattat det. Att ta bort luckorna hjälper inte som jag har fattat det. Men mejla gärna jordbruksverket med denna fråga men det är det svar jag har fått vid frågan om man har fåglar som flyger fritt dygnet runt. Men det vore jättebra om ni mejlar jordbruksverket och återkommer med deras svar.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

drutten2
0

Det är väll okej då kan man tycka. För då har de ju fri tillgång till att vara ute och kan själva välja, då den aldrig blir instängd i buren. Annars är det ju förstås ett måste med laglig bur.🙂

MimmiH
0

Jag fick svar från Jordbruksverket:

Hej! Om man inte har några burar alls så är det naturligtvis inga problem att ha dem i ett rum bara. Men om man har burar som är för små i rummet så kan ju länsstyrelsens djurskyddsinspektörer misstänka att man stänger in sina fåglar i de för små burarna och då är det ju inte bra. Om det inte finns någon dörr på buren så är det kanske mer troligt att fåglarna inte stängs in i den. Men om det blir en inspektion så är det länsstyrelsen som får besluta i varje enskilt fall om man kan ha för små burar i fågelrummet eller inte.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Mantissa
1

Klipp bort ena sidan på buren. Då kan de ju inte misstänka att de stängs in där i alla fall:) Buren är ju lämplig att ha t.ex. mat i så man inte får så extremt fröigt överallt